
استراتژی بازاریابی اینترنتی برای کسب و کار اینترنتی با توجه به حجم زیادی از علاقهمندان به این حوزه امروزه از اهمیت زیادی برخوردار هست, زیرا تا چند سال پیش به علت حجم کم سایتها و رقابت کم به استراتژی اهمیت کمتری داده میشد.
اما از این به بعد باید با استراتژی پیش رفت. زیرا اگر ندانید که کدام بازار را میخواهید در اختیار بگیرید و چه نوع محصولات و خدماتی را میخواهید ارائه کنید کار شما بسیار برای رقابت سخت میشود.
در این مقاله نمیشود تمام مباحث مربوط به استراتژی بازاریابی اینترنتی کسب و کارهای اینترنتی را باز کرد, سعی من در این بوده تا بتوانم یک راهنمای کلی را در این رابطه برای شما آماده کنم.
بهترین استراتژی کسب و کار اینترنتی
ما فرض میگیریم که شما سایت دارید و نکات کمی را درباره استراتژی بازاریابی و کلاً بازاریابی اینترنتی میدانید.
چه نوع هدفی را دارید؟
یکی از مهمترین کارهایی که باید قبل از استراتژی بازاریابی انجام دهید شناسایی دقیق اهداف خود از ورود به حوزه کسب و کار اینترنتی هست تا بتوانید این کار را بهدرستی انجام دهید, وگرنه بقیه کارهایی که در ادامه میگویم هیچ فایدهای ندارد چون برای خودم و تمام کسب و کارهای اینترنتی این قدم ثابتشده است.
میتواند در رابطه با تعداد کاربران شما در یک مقطع زمانی باشد تا مثلاً میزان فروش شما در یک مقطع زمانی, افزایش قدرت برند شما در بازار خاص, نحوه ارائه محصولات شما در بازار, نوع برآورده کردن نیاز مخاطبان هدف شما, نحوه مشتری مداری شما و ارائه پشتیبانی و نوع تماس با شما و مسائل دیگری که باید برای خود تهیه کنید و آنها را لیست کنید.
اگر هم نمیدانید که چه مسائلی در کسب و کار اینترنتی اهمیت بیشتری را دارد پایین مقاله در بخش نظرات بپرسید تا به شما بگویم.
چه زمانی موفق میشوم
یکی از نکاتی که اکثر تازه واردین به این حوزه کاری با آن روبرو هستند زمان موفقیت آنها بعد از شروع کار هست.
این زمان بر اساس نوع بازار کار و نوع محصولات شما و اینکه آیا قبلاً نیز مشتریانی را در بازارهای آفلاین داشتهاید یا نه بستگی دارد.
خصوصاً اگر سرمایه گذاری ویژهای هم در این نوع بازار انجام بدهید زمان موفقیت و رشد شما نیز زودتر خواهد بود.
اما به طور معمول اکثر کسب وکارهای اینترنتی تا به الان در ایران بعد از گذشت حدود 6 ماه توانسته اند که اثراتی از موفقیت و پیشرفت را در کسب و کار خود مشاهده کنند.
استراتژی بازاریابی کسب و کار اینترنتی با سرمایه و بدون سرمایه
اگر سرمایه کافی ندارید باید استراتژی هایی را در نظر بگیرید که علاوه بر کمهزینه بودن بتواند سریعتر شما را به نتایج مطلوب برساند.
انجام این کار به متخصص بودن شما و آشنایی شما با مباحث بازاریابی درونگرا یا جاذبهای بستگی دارد.
هرچقدر که بتوانید از این طریق ترافیک بهتری را جذب کنید مطمئناً نرخ تبدیل شما هم بهتر هست.
مزیت این نوع استراتژی بر استراتژی با سرمایه این هست که مخاطبان خود را کاملاً صحیح انتخاب کردهاید و ریسک از دست دادن این کاربران بهمراتب کمتر از روش دوم هست.
اما استراتژی با سرمایه نیازمند دانش بسیار زیاد در رابطه بازاریابی درونگرا و مثلاً بازاریابی محتوا و شبکه اجتماعی نیست. شما خیلی راحتتر میتوانید با تبلیغات پولی مخاطبان را سریعتر جذب کنید و رشد موفقیت خود را سریعتر بهدست بیاورید.
مزیت این نوع استراتژی بر قبلی سریعتر بودن نتایج آن و نرخ پیشبینی موفقیت سریعتر آن هست, در حالی که عیب آن این هست که شما بهسختی میتوانید از این طریق کاربران هدف خود را بشناسید و بر روی آنها نیز باید هزینههایی را در بعضی زمانها انجام دهید تا آنها را فیلتر کنید و هم چنین نرخ تبدیل این نوع کاربران بسیار پایین هست.
بهترین نوع استفاده همزمان از هر دو روش هست زیرا به طور ویژهای میتوانند سرعت موفقیت و غلبه بر رقبا را برای شما برآورده کنند.
تکنیکهای استراتژی بازاریابی در کسب و کار اینترنتی با سرمایه کم
بازاریابی محتوا:
بهترین روش برای اینکه شما با سرمایه کم شروع کنید استفاده از این نوع بازاریابی هست.
از این طریق شما بهترین نوع کاربران را در سایت خود خواهید داشت, بهترین نرخ تبدیل را خواهید داشت, بهترین نوع اعتمادسازی را در سایت خود برای کاربران ایجاد خواهید کرد.
بهترین روش برای افزایش قدرت برند شما و خیلی از نکات دیگر که اگر در این نوع بازاریابی بتوانید تخصص بیشتری کسب کنید شانس موفقیت شما حتی بهمراتب بیشتر از استراتژی با سرمایه هست.
سئو و شبکههای اجتماعی:
علت اینکه این دو نوع بازاریابی را با هم قرار دادم به دلیل اهمیت زیاد شبکههای اجتماعی برای موتورهای جستجو هست.
اگر بازاریابی محتوای شما خوب باشد و مورد رضایت کاربران شما باشد, از طریق سئو و بهینهسازی کردن آنها و اشتراک آنها در شبکههای اجتماعی هویت شما خیلی سریعتر در بین کاربران شما پخش خواهد شد.
پست مهمان در سایتها و وبلاگها:
یکی از روشهای کاربردی انتشار رایگان مقالات خود و ایجاد روابط کاری با مدیران سایتهای دیگر برای انتشار محتوای خود در سایت آنها هست و البته شاید آنها هم بخواهند که در سایت شما مطالبی را قرار بدهند.
یکی از بهترین روشها برای اینکه بتوانید هم لینکهای رایگان دریافت کنید و هم اینکه بتوانید برند خود را سریعتر نشان دهید.
یک نوع دیگر از پستهای مهمان قرار دادن محتوای خود در سایتهای اشتراک ویدیو, اشتراک متن و ایبوک های الکترونیکی در کتاب خانههای مجازی, اشتراک فایلهای صوتی هست که با یک سرچ ساده میتوانید به منابع بسیاری دستیابید.
بازاریابی ایمیلی:
بعد از اینکه توانستید ترافیک خوبی را به سایت خود بیاورید بهتر هست که از ایمیل مارکتینگ نیز استفاده کنید تا تأثیر این نوع بازاریابی را در کسب وکار خود شاهد باشید.
به طور میانگین هر کاربری که در لیست ایمیل شما عضو شود در یک ماه حدود 1 دلار برای شما درآمدزایی ایجاد میکند.
این آمار نشان میدهد که نباید از این روش بازاریابی غافل شوید, افراد دوست دارند تا در رابطه با علایق خود و نیازهای خود اطلاعاتی را دریافت کنند.
اگر شما بتوانید با ارائه محتوای خوب این کار را برای آنها انجام دهید, مطمئناً آنها نیز قدرشناس این زحمات شما خواهند بود.
این نکات در بازاریابی با سرمایه کم بیشترین تأثیر را دارد اگر بتوانید همین نکات را به خوبی در کسب و کار خود پیاده کنید, پیشرفت سریع را در کسبوکار خود خواهید دید.
استراتژی بازاریابی کسب و کار اینترنتی با سرمایه زیاد
گوگل ادوردز
این روش میتواند بهعنوان مکمل بازاریابی قبلی کمک کند تا سریعتر در دید مشتری قرار گیرید.
روشهایی مانند google adwords یکی از بهترین روشها برای این کار هست.
گرچه نسبت تبدیل بازدیدکننده به کاربر و همچنین تبدیل کاربر به مشتری در این کار کمی سختتر هست.
ولی میتواند ترافیک نسبتاً قابل قبولی را برای سایت شما بیاورد.
رپورتاژ آگهی
تبلیغات رپرتاژ آگهی و قرار دادن پستها در سایتهایی که رپورتاژ آگهی قبول میکنند نیز یکی از بهترین روشها برای جذب کاربران هدف هست, ضمن اینکه این نوع انتشار محتوا نیز مانند پست مهمان باید دائمی باشد تا تأثیر همیشگی در جذب کاربر داشته باشد.
بک لینک
دریافت بک لینک با مدتزمان 4 ماه به بالاتر یکی از گزینههای خوب برای این هست تا شما بتوانید در کمتر از یک ماه خود را به کاربران خود نشان دهید.
هر چقدر مدت زمان آن بیشتر باشد بسیار تأثیر بیشتری خواهد داشت.
حتماً سعی کنید ببینید که کدام لینکها بیشترین آمار دریافت ترافیک را برای شما در پی خواهند داشت و برای آنها وقت بیشتری بگذارید.
قرار دادن مطالب سایت در شبکههای اجتماعی چه از نوع متنی و چه صوتی و چه ویدیویی و هر روش دیگری میتواند یک ترافیک فوقالعاده هدفمند را برای شما به وجود بیاورد.
این روش بسیار کاربردی هست. مخصوصاً امروزه که اکثر وقت مردم را موبایلها در اختیار گرفتند.
تبلیغات آفلاین
در ضمن از تبلیغات در نشریات آفلاین و کلاً تبلیغات آفلاین مربوط به حوزه کاری خود نیز نباید غافل شوید زیرا خیلی از مردم به اینگونه تبلیغات نیز اهمیت خاصی میدهند.
مهمترین نکته در تبلیغات پولی نوع معرفی خود به مردم هست که اهمیت زیادی دارد, پیشنهاد میکنم حتماً در رابطه با نوع معرفی خود به افراد دقت زیادی کنید.
در مقاله استراتژی بازاریابی کسب و کار اینترنتی سعی کردم که نکاتی را بگویم تا اطلاعات شما در این رابطه روشنتر شود و بهتر بتوانید اهداف خود را برنامه ریزی کنید.
مطمئناً نکاتی در ذهن شما خواهد بود که دوست دارید بپرسید, میتوانید همینجا و در بخش نظرات نکاتی را که برای شما مبهم هست بپرسید و حتی نکاتی که فکر میکنید در این مقاله گفته نشده را یادآوری کنید.
bit.ly | gg.gg | tny.im | shorl.com | opizo.com |