
برنامه ریزی کسب و کار اینترنتی یکی از الزامات اصلی برای شروع و استارت کسب و کار اینترنتی هست.
مواردی که در این مطلب گفته شده به تنهایی میتواند یک دید کلی نسبت به کسب وکار اینترنتی و نحوه برنامه ریزی را برای شما فراهم کند.
به مباحث بسیار مهمی میپردازیم که هم قبل از اجرای برنامه ریزی کسب و کار باید انجام دهید و هم مواردی که بعد از برنامه ریزی کسب و کار اینترنتی نیاز هر وبسایتی هست.
یکی از مهمترین کارها قبل از برنامه ریزی کسب و کار اینترنتی این است که :
- بدانید قرار است چهکارهایی در طی یک سال انجام دهید؟
- به چه شکل میخواهید انجام دهید؟
- شرح وظایف خود را بنویسید.
- چهکارهایی شمارا برای رسیدن به اهداف کاری کمک میکند؟
- چقدر بودجه برای یک سال خود در نظرخواهید گرفت؟
- چه امکاناتی در اختیاردارید و چه مقدار امکانات دیگر را میخواهید اضافه کنید؟
- آیا هیچ برنامهای برای تجزیه و بررسی نتایج در آخر سال مالی در نظر گرفتهاید؟
مزایای برنامه ریزی:
- کمک به مدیران برای درک بهتر از منابع و نیازهای آنها
- ایجاد بستری مناسب برای پیشبینی آینده
- جلوگیری از اشتباهات در منابع مالی و زمان و مدیریت نیروی انسانی
- اولویتها در سیستم را میتوان تشخیص داد.
معایب و محدودیتهای برنامه ریزی:
- صرف وقت و هزینه
- اکثر شرکتهای کوچک نمیتوانند یک برنامه ریزی طولانیمدت را انجام دهند.
- احتمال تغییر برنامه به خاطر نوسانات بازار و صرف وقت و هزینه زیاد برای برنامه ریزی دوباره.
قدمهای مهم برنامه ریزی کسب و کار اینترنتی
قبل از اینکه کار خود را شروع کنید حتماً این نکات را درباره داشتن یک شخصیت کارآفرین در خود ایجاد کنید.
- ذهنیت خود را برای یک شروع قدرتمند, آماده و مثبت تربیت کنید.
- هیچوقت منتظر کمک از کسی دیگر نباشید تا کار خود را شروع کنید, به خودتان وابسته باشید.
- در ابتدا به برنامه ریزی قوی نیاز ندارید, کار را برای خود سخت و یا خیلی راحت در نظر نگیرید.
- اگر میتوانید برای خود یک شریک بگیرید تا کار شما سریعتر پیش برود.
پیشنهاد می کنم حتما مطلب برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی را هم نگاه کنید.
اولین قدم: ایده شما چیست؟
اولین کاری که شما باید برای شروع یک کسب و کار اینترنتی انجام دهید، ایده پردازی هست. ایده شما نیاز نیست که ناب و خاص باشد، نیاز هست که بتواند مشتریانی را جذب کند.
اگر ایده شما نتواند مشتری را به سمت شما بکشاند و فقط یک ایده خوب که اصلاً نمیشود از آن در اینترنت و یا جایی دیگر پولی بهدست آورد, ایده کاملاً شکستخورده خواهد بود.
اگر ایده شما خاص باشد شما، چند گام جلوتر خواهید بود. ایده نابی که بتوان از آن در اینترنت به یک منبع درآمد رسید, میتواند رشد سریعتر شما را رقم بزند. اما زیاد خود را درگیر ایده ناب نکنید.
هر ایدهای دارید که بتوان در اینترنت از آن پول بهدست آورد را شروع کنید سپس میتوانید به مرور زمان آن را کاملتر کنید.
نکته مهم این هست فقط سریع شروع کنید. ابتدای کار برای شما سخت خواهد بود و باید کارهای زیادی را با انواع سردرگمیها انجام دهید.
ولی مطمئن باشید که در ادامه راه هرچه باتجربهتر میشوید اشتباهات شما کمتر و سرعت شما در کسب و کار بیشتر میشود.
دومین قدم: آیا ایده شما نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد؟
اکثر ایدهها نیاز به سرمایهگذاری دادند. اما سرمایه گذاری زیاد یا کم مهم هست ، اگر احساس میکنید که رابطه خوبی بین درآمد شما با سرمایهگذاری اولیه در این ایده وجود ندارد, دنبال یک راهحل باشید.
بهترین راهحل این هست که برای کار خود دنبال شریک تجاری باشید، یا از صندوقهای سرمایه گذاری در اینترنت که میتوانند بهعنوان سرمایهگذار به شما کمک کنند استفاده کنید.
ایدههای خاص و ناب نیاز به سرمایهگذاری کمتری دارند, البته ایدههای ناب با سرمایه گذاری بالا نیز وجود دارد, در هر صورت باید برای آینده کسب و کار خود یک هزینهای را در ابتدا انجام دهید.
کسب و کار اینترنتی در ایران خیلی زود پیشرفت کرده است و اگر میخواهید که سری بالا بیاورید حتماً باید هزینههایی را انجام دهید.
اگر به فکر این هستید که بدون هزینه و یا با هزینه خیلی کم این کار را انجام دهید, سخت در اشتباهید و یا اینکه یک روش کاملاً خارقالعاده به ذهنتان برای نشان دادن خود به بازار هدف خود انجام دهید.
سومین قدم: آیا ایده شما به برنامه ریزی نیاز دارد؟
شاید سؤال کمی برای شما تازگی داشته باشد که اصلاً بدون برنامهریزی که نمیتوان در هیچ کاری موفق شد.
اگر همچنین نظری دارید باید بگویم که ایدههای ناب اصلاً به برنامه ریزی نیاز ندارند.
شما به جای اینکه برنامهریزی کنید که از کجا به کجا میخواهم بروم بهتر است برنامه ریزی کنید که آینده کسب وکار و ایدهی من به کدام سمت خواهد رفت.
مهمترین کار شما قبل از برنامه ریزی داشتن یک بینش نسبت به آینده کسب و کار خود هست.
داشتن بینش با داشتن یک پیشبینی فرق دارد. بینش بهراحتی بهدست نمیآید ولی پیشبینی بهراحتی برآورد میشود.
اگر بتوانید تشخیص دهید که اصلاً ایده شما در دو سال آینده پابرجا خواهد ماند و یا 4 سال دیگر فراموش خواهد شد, قدم بزرگی را برداشتید.
بر اساس این بینش اقتصادی شما میتوانید ایده خود را بهمرور زمان بر اساس تغییراتی که خواهد کرد, اصلاح کنید و تغییراتی را برحسب شرایط بازار و جامعه و نیاز مشتریان در زمانهای مختلف انجام دهید.
ایدهی خود را با این روش شروع کنید تا بتوانید برای آن یک برنامه ریزی در نظر بگیرید.
این روش نه اینکه بهترین روش هست بلکه تنها روش برای موفقیت هست.
چهارمین قدم: ایده شما برای چه نیازی ساختهشده است؟
نیازها به دو دسته تقسیم میشوند:
- نیازهایی که توسط شخص ایده پرداز ساخته میشود.
- نیازهایی که توسط مشتریان شناخته میشود.
اگر خود شما نیازی را در بازار برای رونمایی از ایده خود در نظر دارید باید هزینههای بیشتری را در نظر بگیرید.
اما اگر شما با توجه به نیاز مشتری و کاربران اینترنتی قصد دارید ایدهی خود را رونمایی کنید در حالی که ایدههای مشابه ای هم در بازار وجود دارد, باید تشخیص دهید که رقبای شما چقدر هزینه کردند تا به اینجا رسیدند.
فرآیند تشخیص سرمایهگذاری برای شروع کار و هزینههای آن به خود شخص ایده پرداز بستگی دارد و نمیشود برای هر کسب و کاری یک نوع تعریف کلی از هزینه را مورد تجزیه تحلیل قرار داد. خودتان باید برای کسب وکار خود یک برنامه ریزی بودجه را در نظر بگیرید.
قدم پنجم: با کسب وکار خود میخواهید چه کنید؟
از فکر اینکه فعلاً کارم را با هر برنامهای شروع میکنم و بهکارهای معمولی که اکثر کسب وکارهای اینترنتی انجام میدهند مانند طراحی سایت ایمیل مارکتینگ و بازاریابی شبکههای اجتماعی و از این دست کارها, کاملاً بیرون بیایید.
اصلاً روش کار شما مانند هر سایت دیگر نیست. این روشهایی که در بالا گفتم جزء الزامات هر کسب و کار اینترنتی هست و بهعنوان روش بازاریابی خاص از آنها استفاده نمیشود.
نوع ایدهی شما و نیازی که قرار هست در آینده شغلی خود ایجاد کنید باعث موفقیت و یا شکست شما میشود.
- علت اینکه چرا باید مشتریان از شما نیازی را درخواست کنند چیست؟
- آیا تا به حال نیاز خود را از جایی دیگر دریافت میکردند؟
- چرا خواستید وارد این حوزه از کسب و کار اینترنتی شوید؟
- انگیزه شما از ایجاد یک کسب و کار اینترنتی و رفع نیاز مشتری چیست؟
- آیا مدل ایده شما با ایدههای مشابه وجه تمایز خاصی را دارد؟
اگر توانستید کسب وکار خود را در یک جمله به کسی بگویید ایده شما میتواند ایده خوبی باشد.
اما اگر 10 دقیقه زمان نیاز دارید تا به فرد مقابل خود بگویید که چه فکری در سردارید, معلوم هست که خودتان هم نمیدانید آینده شغلی شما به چه جهتی خواهد رفت.
این سؤال بسیار مهم هست ایده شما چیست و چگونه میتواند نیاز مشتریان را برآورده کند.
حتماً این سؤال در یک یا دو جمله خلاصه کنید تا دقیقاً بدانید از کسب وکار خود چه میخواهید و چه اهدافی را در سردارید.
قدم ششم: کسب وکار شما چه ارزشی را برای مشتری در نظر دارد؟
ارزش پیشنهادی شما برای اینکه مشتری از محصولات شما استقبال کند چیست؟
اینکه سایت بزنید و به فکر این باشید تا کسی بیاید و از محصولات شما خرید کند و بگوید که این محصول همان محصولی بود که سالها در انتظارش بودم سخت در اشتباهید.
اگر کسی از خدمات و محصولات شما استفاده نمیکند اشکال کار را در این نبینید که من کار خودم را بهدرستی انجام دادم, ولی کسی نبود که قدر این ایده من را بداند. معیار موفقیت شما تعداد فروش شما خواهد بود.
هر وقت دیدید که محصولات شما دیده نمیشوند حتماً یک اشتباهی از طرف شما رخداده هست.
به دنبال این باشید تا نعایب کار خود را پیدا کنید و آن را رفع کنید. معایب میتواند هر چیزی باشد, هر چیزی که حتی فکرش را هم نمیکردید.
قدم هفتم: آیا شغل دیگری نیز دارید؟
در ابتدا بهتر است برای اینکه بتوانید از پس هزینههای کار جدید خود بربیایید یک شغل قبلی را داشته باشید.
چهبسا همین شغل فعلی شما میتواند آینده کسب و کار اینترنتی شما را تضمین کند.
اما به فکر این نباشید تا همیشه در کنار کسب وکار اینترنتی خود شغل قبلی خود را داشته باشید.
اگر هنوز این کار را انجام میدهید بدانید در کسب وکار اینترنتی خود هنوز موفق نشدید.
زیرا اگر موفقیتی در این نوع کسب وکار بهدست میآوردید بهقدری این حوزه برای شما برای رقابت با رقبا سخت میشد که حتی وقت کمی برای کارهای دیگر داشتید.
قدم هشتم: کارهای عملی در کسب وکار اینترنتی
خب بعد از اینکه تمام موارد بالا را برای یک کسب و کار اینترنتی قدرتمند شروع کردید نوبت به مراحل عملیان میرسد که در هر کسب وکار اینترنتی باید رعایت شود.
البته بنا به نوع ایده و حوزه کاری شما شاید به برخی از آنان نیاز باشد و به بعضی دیگر نیاز نباشد.
1 – انتخاب بخش کوچکی در بازار:
اگر به دنبال این هستید تا بتوانید هم در بازار سریعتر شناخته شوید و هم هزینههای کمتری را بپردازید, بهترین پیشنهاد انتخاب یک بازار کوچکتر برای کسب و کار شما هست. بستگی به نوع مدل کسب وکار شما دارد که میخواهید کدام بخش از بازار را هدف قرار دهید.
2 – طراحی سایت:
طراحی سایت برای هر کسب وکار اینترنتی لازم هست حتی برای اپلیکیشن های موبایل و هر چیز دیگری که در کامپیوتر شما و هر چیزی که در بیرون به چشم شما میخورد.
اگر دقت کنید حتی برنامههایی مانند تلگرام, اینستاگرام, واتساپ و هر اپلیکیشن معروف جهان بااینکه تمام کاربران آنها با گوشیهای هوشمند خود وارد آنها میشوند, ولی تمام آنها دارای سایت میباشند.
این از اهمیت سایت برای کسب وکارهای اینترنتی میگوید که شبکههای اجتماعی معروف نیز از طراحی سایت چشمپوشی نکردند, چه برسد به شما که اساس کارتان را بر روی اینترنت میخواهید ایجاد کنید.
مشتریان شما را با سایت شما میشناسند. هرچقدر سایت خود را برای مشتری آگاهانهتر بسازید در دید مشتری شما فرد خلاقانهتری هستید. این کار فقط با طراحی یک سایت با گرافیک زیبا و پر زرق وبرق انجام نمیشود.
به این فکر کنید که اگر خودتان برای اولین بار وارد سایت خود شوید چه نظری درباره سایت خود میدهید.
آیا میتوانید در همان نگاه اول تشخیص دهید که سایت شما چه خدمتی یا محصولاتی را ارائه میدهد؟
ببینید که میتوانید تشخیص دهید سایت شما خدماتی هست یا فروشگاهی؟
خبری هست یا دارای مقالات علمی آموزشی؟ و هر چیز دیگری.
3 – برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی:
بعد از اینکه سایت خود را طراحی کردید باید برای بازاریابی آن اقدام کنید. کارهایی مانند بازاریابی ایمیل مارکتینگ, بازاریابی محتوا, بازاریابی شبکههای اجتماعی, بازاریابی دهان به دهان, بازاریابی چریکی, بازایابی ویروسی و سئوی سایت و انواع دیگر بازاریابیها که در اینترنتی با یک سرچ ساده میتوانید به اطلاعات زیادی درباره انواع بازاریابیها بهدست بیاورید.
4 – برنامه ریزی برای جذب ترافیک هدفمند:
یکی از بهترین کارهایی که سایتهای موفق ایران و جهان انجام میدهند و همیشه در کسب و کار خود موفق هستند, انتخاب بازاری هدفمند و بعد از آن جذب ترافیک از منبعهای مختلف برای کسبوکار خود هست.
بدون کاربر هدف شما نمیتوانید کسبوکار خود را سرپا نگه دارید. به دنبال هر نوع کاربری نباشید. 100 کاربر که آر محصولات شما خرید کنند بهتر است از 1000 کاربری که علاقهای به خرید محصولات شما ندارند و فقط برای وقتگذرانی وارد سایت شما میشوند.
5 – تحلیل آمارهای سایت:
همیشه سعی کنید آمارهای مختلف کسب و کار خود را بهدست بیاورید. مهمترین آنها مربوط به کاربران, مشتریان, ترافیکهای ورودی و خروجی سایت, بررسی تبلیغات بیرونی کسب و کار و خیلی کارهای دیگر که مهمترین های آنها را گفتم.
6 – برنامهریزی کوتاهمدت کسب وکار شما:
برنامه ریزیهای کوتاه مدت آر آنجایی شکل میگیرد که شما یک بینش قوی نسبت به آینده و تغییرات کسب وکار خود داشته باشید و بخواهید این روند را برای مدت کوتاهی تغییر و یا حفظ کنید.
امیدوارم از این مقاله طولانی ولی کاملاً کاربردی استفاده کنید. دوست داشتم مطالب را خیلی خلاصهتر در این مقاله قرار بدهم اما از حوصله شما خارج خواهد بود.
در ادامه شاید بتوانم مطالب را جزئیتر برای شما در سایت قرار بدهم.
اگر نیاز به یادگیری بیشتر این موارد دارید و خواهان اطلاعات بیشتری هستید در بخش نظرات سایت منتظر شما هستیم.
bit.ly | gg.gg | tny.im | u.to | cutt.ly | v.gd | is.gd | v.ht | alturl.com | tinyurl.com |