ردکردن این

چگونه در کسب و کار اینترنتی خود موفق شویم؟

فهرست موضوعات
کسب و کار اینترنتی

قصد دارم 60 نکته مهم که هرکدام به‌تنهایی می‌تواند قدم بزرگی را برای موفقیت کسب و کار اینترنتی شما بردارد را به شما توضیح دهم.

اگر قصد دارید در اوضاع سخت رقابتی موفق شوید چاره ای جز قبول کردن نکات مهم کسب و کار آنلاین ندارید.

سلام خدمت شما دوستانی که قصد دارید کسب و کارهای اینترنتی خودتان را با یادگیری اصول اصلی و بسیار مهم پیش ببرید.

امید دندان نما هستم مدیر سایت سئو شتاب و در این مطلب خیلی بلند به نکات مهمی خواهیم پرداخت که در تمام کسب و کارهای اینترنتی باید رعایت شود.

بهتر هست خیلی سریع بدون اینکه وقت شما گرفته شود به سراغ اولین نکته از 60 نکته کسب و کار اینترنتی خواهیم رفت.

نکات مهم برای پیشرفت در کسب و کار اینترنتی

1-آرمان‌گرا نبودن:

بسیاری از افراد در شروع کسب و کار خود به طراحی استراتژی و برنامه‌ریزی بازاریابی اینترنتی می‌پردازند و تا وقتی‌که این کار را به‌طور کامل و بدون اشکال انجام ندادند دست به اقدام نمی‌زنند.

این کار یک اشتباه هست. باید هنگام طراحی برنامه ریزی کارهای ابتدایی خود را از قبل انجام داده باشید.

خود را در آرمان گرایی و اینکه در فلان تاریخ کار خود را شروع خواهم کرد قرار ندهید.

عمل‌گرا باشید و هرچه سریع‌تر کار خود را شروع کنید و خود را در رؤیا و خیال پردازی غرق نکنید.

البته کاملاً عمل‌گرا بودن هم درست نیست. بهتر است که یک تحقیق و بررسی و یک برنامه‌ریزی مختصر نیز انجام شود.

جمله معروف: هیچ‌وقت با 2 پا عمق یک رودخانه رو نسنجید.

2-فرآیند کلی کسب و کار اینترنتی برای شروع کار:

در مطلب طراحی برنامه‌ریزی بازاریابی اینترنتی به طور مختصر مراحل را شرح دادم؛ اما بهتر است در این مقاله نیز به آن اشاره‌کنم.

  1. طراحی سایت برای نشان دادن محصولات و خدمات
  2. انجام نکات اولیه بهینه‌سازی سایت بر روی سایت و گوگل
  3. بازاریابی محتوا و منتشر کردن مقالات آموزشی در سایت
  4. قرار دادن محصولات و خدمات در سایت
  5. طراحی ایمیل مارکتینگ و صفحه فرود
  6. بهینه‌سازی سایت و سئو
  7. انجام تبلیغات و اشتراک‌گذاری اخبار و محتوا در شبکه اجتماعی
  8. بررسی نرخ‌های تبدیل و تجزیه‌وتحلیل آمارهای متفاوت سایت

این نکات کلی در رابطه با مراحل اصلی کسب و کار اینترنتی هست.

3- استراتژی‌های موفق برای فروش:

بهترین استراتژی‌ها که همیشه می‌تواند باعث پیشرفت کسب‌وکار شما شود و برخی از آن‌ها باعث فروش بسیار بیشتر شما نیز می‌شوند.

از جمله:

  • جذب همیشگی ترافیک و کاربران بازار هدف شما
  • ایجاد کلوپ‌های تخصصی در سایت برای کاربران خاص
  • تعامل همیشگی با کاربران و صمیمیت دوستانه و رفع نیاز آن‌ها
  • ایجاد اعتماد در سایت و رفع هرگونه ریسک برای خرید
  • ایجاد بسترهای مختلف برای دسترسی کاربران به شما
  • تخصصی کردن بازار هدف و کوچک کردن آن

4-داشتن یک ایده:

چه در کسب‌وکار سنتی و چه در کسب و کارهای اینترنتی امروزی، مهم‌ترین کار قبل از شروع هر کاری داشتن یک ایده خوب برای شروع هست.

شما ابتدا باید یک ایده خوب داشته باید و بر اساس اون ایده به دنبال یک برنامه‌ریزی باشید.

95% کسب وکارهای موفق ابتدا یک ایده خوب را با بررسی و بازار سنجی مناسب انتخاب می‌کنند و از داخل همان ایده ابتدایی یک ایده نابی رو کشف می‌کنند.

اگر ایده شما ناب نیست اشکالی ندارد با همان ایده جلو بروید و در طول مدت زمان فعالیت دنبال یک ایده بهتر باشید.

مطمئن باشید که اگر به دنبالش بروید و از طوفان ذهنی استفاده کنید و هر چیزی که به ذهن شما می‌رسد را بنویسید، یک ایده کاملاً خوب به ذهن شما خواهد آمد.

در ضمن باید ببینید آیا در ایده موردنظر کسانی هم هستند که درامد خوبی دارند؟

آیا کمبودی نیز در کسب‌وکار آن‌ها وجود دارد تا شما بتوانید آن کمبود را پوشش دهید؟

5-هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی:

برنامه‌ریزی کسب و کار اینترنتی قبل از شروع هر کاری مهم‌ترین کار هست.

به شما پیشنهاد می‌کنم حتی یک برنامه‌ریزی اشتباه را انجام بدید و در طی زمان در کمتر از یک ماه شما می‌توانید یک برنامه خوب را بر اساس نیاز و تجربه کاری خودتان طراحی کنید.

زیاد در ابتدای راه به دنبال یک برنامه‌ریزی یک‌ساله سخت و طاقت‌فرسا نباشید.

اکثر کسب و کارهای آنلاین برنامه‌ریزی پیچیده‌ای را برای خود طراحی می‌کنند و جالب اینجاست که خود نیز هم متوجه بعضی برنامه‌ها نمی‌شوند.

6-برنامه‌ریزی مالی:

کار بعدی بعد از برنامه‌ریزی و همچنین ایده پردازی، بودجه‌بندی برای برنامه‌ریزی و انجام کارها هست.

سعی کنید یک برنامه خوب ولی نه خیلی پیچیده را برای خود در نظر بگیرید و بر اساس آن یک مبلغ خاصی را سرمایه‌گذاری کنید.

نکته مهم اینجاست که شما هرچقدر که پیش‌بینی کرده‌اید را دو برابر کنید.

به‌این‌علت که تجربه نشان داده هزینه‌ها ازآنچه ما در نظر می‌گیریم بیشتر هستند.

خواهشی که از شما دارم این هست که ایده شما و برنامه‌ریزی شما و مبلغ سرمایه‌گذاری شما هر سه باید با هم در تعامل باشند.

7-دامنه و هاست:

در انتخاب نام سایت و دامنه خود و هم‌چنین انتخاب یک‌هاست خوب دقت کنید.

نام شما در آینده غیرقابل تغییر خواهد بود. کمی زمان گذاشتن برای انتخاب نام خوب اشکالی ندارد.

خیلی راحت می‌توانید با سرچ در گوگل و انتخاب یک نام دامنه خوب به مقالات خوب و رایگانی در این زمینه دست پیدا کنید.

در انتخاب‌هاست هم مهم‌ترین نکات پشتیبانی خوب و داشتن سرور داخل ایران هست.

می‌توانید در ابتدا اگر بازدید زیادی ندارید از فضای میزبانی کمتری استفاده کنید؛ اما پیشنهاد می‌کنم حتماً از یک سایت خوب که پشتیبانی خوبی هم دارد استفاده کنید.

با رفتن به فروم ها و انجمن‌ها و کانال‌های تلگرام تخصصی و دیدن نظرات کاربرانی که از هاست ها استفاده می‌کنند، یک‌هاست خوب را انتخاب کنید.

در ادامه کار هم اگر از یک سایت هاستینگ راضی نبودید می‌توانید با یک سایت دیگر برای دریافت‌هاست کمک بگیرید.

هاست های لینوکس در ایران و کلاً در جهان بیشتر استفاده می‌شود. از هاست ویندوزی بهتر است استفاده نکنید. بهترین نوع لینوکس cpanel هست.

در ضمن بهتراست نام دامنه وفضای میزبانی را باهم از یک سایت دریافت کنید تا سریع‌تر دامنه شما با هاست شما یکی شود.

برای یک‌هاست خوب و دامنه خوب عجله نکنید و از کسانی که در این حوزه آشنایی دارند مشاوره بگیرید.

دقت کنید که‌هاست شما مانیتورینگ قوی هم داشته باشد یعنی همیشه در دسترس باشد.

اکثرهاست ها این ضریب را 99.9 در نظر می‌گیرند. ولی شما می‌توانید از سیستم‌های مانیتورینگ استفاده کنید و دسترس بودن سایت را ببینید.

این نکته مهم هست چون شما در طول مسیر دچار مشکلاتی در آینده خواهید شد و اگر نتوانید یک تعامل خوب بین این سه نکته داشته باشید، شکست کسب‌وکار اینترنتی شما نزدیک خواهد بود.

8-شعار برند شما:

سایت‌های کمی برای کسب‌وکار خود شعار طراحی کرده‌اند.

درحالی‌که اکثر سایت‌های خارجی حتی ضعیف‌ترین‌ها هم این کار را انجام می‌دهند.

شما باید در یک جمله و حتی کوتاه‌تر کسب و کار آنلاین خود را به کاربران خود بشناسانید.

حتی می‌توانید آینده‌نگری کسب و کار خود را به‌عنوان شعار خود انتخاب کنید.

نام برند شما و شعار شما باید هر دو در یک مفهوم خلاصه شوند. ضمناً می‌توانید در آینده شعار خود را تغییر دهید.

ولی سعی کنید یک شعار خوب را برای سایت خود طراحی کنید. شعارهای تبلیغاتی می‌توانند حتی فروش شمارا بیشتر کنند.

برای سایت خود یک لوگوی حرفه‌ای نیز طراحی کنید. در انتخاب لوگوی سایت نیز باید دقت کنید که با شعار و نام برند و دامنه شما یکی باشد.

9-مدیریت کسب‌وکار اینترنتی:

اکثر کسب و کارها و مدیران شرکت‌هایی که نمی‌توانند خودشان کارهای سایت را انجام دهند، از یک وبمستر کمک می‌گیرند.

شما اگر قادر نیستید که تمام کارهای سایت خود را انجام دهید می‌توانید از یک وبمستر کمک بگیرید.

وبمسترها می‌توانند در انجام کارها خیلی سریع تر از شما پیش بروند. در انتخاب یک وب مستر دقت کنید.

نمونه کارهای او را بخواهید، اگر احساس می‌کنید که حجم کارهای او زیاد هست و به کار شما کم‌توجهی خواهد کرد سریع او را عوض کنید.

ولی پیشنهاد می‌کنم که کارهای مهم سایت خود را خود انجام دهید و بعضی کارها مانند تحلیل سایت و بررسی نرخ‌های تبدیل و سئوی حرفه‌ای را به متخصص واگذار کنید.

همچنین می‌توانید از فریلنسرها و یا به عبارتی دورکاری را برای سایت خود در نظر بگیرید.

شبکه‌های اجتماعی را هم فراموش نکنید، کسی باید با کاربران شما در این شبکه‌ها در ارتباط باشد.

اگر کسب وکار کوچکی دارید بهتر است 2 یا 3 شبکه را برای شروع انتخاب کنید و خودتان در آن‌ها مطالب را قرار دهید.

اگر از وردپرس برای طراحی سایت خود استفاده می‌کنید افزونه‌هایی هستند که خودکار مطالب سایت شما را در شبکه‌های اجتماعی قرار دهند.

10-سخت‌کوشی و اراده قوی:

نکته مهم دیگر در شروع و ادامه کسب و کار اینترنتی پا پس نکشیدن هست. به‌هیچ‌وجه در سختی‌ها کم نیاورید.

حتی کسب وکارهای اینترنتی هم سختی‌های زیادی دارند، پس فکر نکنید که با ساخت یک سایت و گذاشتن چند محصول در آن و نوشتن چند محتوای سئو شده شما به‌راحتی فروش خوبی خواهید داشت.

همیشه باید برای این کار هم از نوع زمان و هم از نوع مالی وقت و هزینه صرف کنید. شاید در ابتدای راه کمی دلسرد شوید ولی نباید آن را رها کنید.

ببینید مشکل شما از کجا بوده است و در کجای کارتان اشتباه کردید. مسما اشتباه شما به 4 نکته اولی که در بالا توضیح دادم برمی‌گردد.

مشکلات دیگری هم هستند اما اگرکسب وکار خود را با اصولی که در بالا ذکر کردم پیش ببرید قطعاً در آینده کار راحت‌تری خواهید داشت.

11-آمارگیرها:

نکته مهم دیگر بررسی و آمارگیری هفتگی یا حداقل ماهیانه وب سایت هست. شما باید این کار را در تمام طول فعالیت خود انجام دهید.

قبل‌تر به شما گفتم که اگر قادر نیستید این کار را انجام دهید، به چه کسی واگذار کنید.

نکاتی مانند گوگل آنالیتیک، گوگل وبمستر، نرخ ایمیل مارکتینگ، کمپین بازاریابی و نرخ صفحات فرود و نکاتی دیگر که در تمام کسب و کارهای اینترنتی مخصوصاً سایت‌های فروشگاهی و آموزشی و خدماتی باید رعایت شود.

این آمارها به شما می‌گویند که مخاطبین شما به دنبال چه هستند؟ از چه چیزی بیشتر خوششان می‌آید؟

نیاز اصلی آن‌ها چیست؟ و صد نکته دیگر که شما در طول مدت کار خواهید دانست.

12-جذب ترافیک:

تمام کسب و کارهای اینترنتی بر پایه همین نکته پابرجا مانده‌اند.

سعی و تلاش آن‌ها بیشتر کردن و جذب مشتریان جدید و علاقه‌مند کردن آن‌ها به محصولات خود هست.

کار مهم دیگر شما تبدیل این مخاطبین در سایت به خریداران وفادار هست.

در مطلب برنامه‌ریزی به این مسئله به طور واضح پرداختم که چه مراحلی باید طی شود تا شما بتوانید از صفرتا صد این کار را انجام دهید.

مهم‌ترین کار برای جذب ترافیک سئوی سایت شما خواهد بود که در این مطلب نمی‌شود در رابطه با آن توضیح زیادی داد؛ اما اکثر کسب وکارهای موفق در اینترنت تمرکز خاصی بر روی سئو انجام داده‌اند.

کارهای دیگر مانند نوشتن مقاله و قرار دادن در سایت‌های کتاب الکترونیکی، تهیه ویدیو و قرار دادن در شبکه‌های اشتراک ویدیو و … .

13-نرخ تبدیل کاربر به عضو سایت:

این نرخ یکی از مهم‌ترین نرخ‌ها برای یک کسب‌وکار هست. اگر شما این کار را به‌خوبی انجام دهید و از روش‌های درست آن استفاده کنید، آینده کسب و کار آنلاین شما خوب خواهد بود.

به‌شرطی که بتوانید یک رابطه خوب را انجام دهید. شما می‌توانید با طراحی صفحات فرود و دادن هدایای رایگان و باارزش در سایت خود این نرخ را خیلی بهتر کنید.

نرخ‌های دیگر در درجات بعدی هستند. گرفتن ایمیل و نام اشخاص در این مرحله کافی خواهد بود.

14-سیستم CRM:

این سیستم‌ها کمک زیادی به فروش شما و تبدیل خریداران به مشتریان وفادار خواهند کرد.

در گوگل سرچ کنید و ببینید که سایت‌های خوبی در این زمینه در ایران فعالیت می‌کنند.

یک نفر را برای پشتیبانی از این نرم‌افزار استخدام کنید. البته وقتی‌که فروش شما زیاد شد.

مطمئناً مشتری شما دوست دارد بداند که آیا شما او را رصد می‌کنید و می‌دانید که از چه محصولی و یا محصولاتی بیشتر خوشش می‌آید؟

یا اینکه چه نیازهایی را دارد که شما می‌توانید برآورده کنید. می‌توانید اطلاعات بیشتر را در گوگل و مرورگرها به‌دست بیاورید.

15-اشتراک‌گذاری:

اگر شما این کار را نکنید مطمئن باشید هیچ پیشرفتی نخواهید کرد. شما باید خود را به کاربرانی که به دنبال محصول شما هستند نشان دهید.

این کاربران نیستند که باید شما را پیدا کنند, بلکه شما هستید که باید آن‌ها را در جاهای مختلف پیدا کنید.

اغلب کسب و کارها در ذهن خود تصور می‌کنند که کاربران وظیفه دارند تا برای یافتن نیاز خود به سراغ آن‌ها بروند و آن‌ها نیز پشت میز منتظر تماس مشتری باشند.

شما باید هر راهی که منجر به آشنایی با یک کاربر هست را فراهم کنید. سرچ کنید و ببینید که کاربران شما در کجا هستند و با آن‌ها در تماس باشید.

امروزه سخت می‌شود یک کاربر وفادار پیدا کرد. با کاربران خود صمیمی شوید البته از نوع کاری و نه از نوع غیر کاری، اکثر کاربران دوست ندارند که در رابطه با زندگی شخصی‌شان در فضای مجازی صحبتی شود.

16-محصولات:

شما چه محصولاتی دارید؟ آیا همین‌طوری از سر بی‌برنامه بودن و اینکه شاید کاربرانی این محصول را دوست داشته باشند تولید کرده‌اید؟

حتی اگر محصولی هم نیاز کاربر باشد تا چه حدی قابل فروش هست؟

آیا بهتر نیست آن را رایگان در اختیار کاربران قرار دهید قرار دهید و بعد ببینید که اگر واقعاً نیاز داشتند یک محصول جامع‌تر تولید کنید.

کسب و کار شما به نوع محصولات شما بستگی دارد.

اگر محصولات بی‌کیفیت و از مد افتاده تحویل خریدار دهید هیچ‌وقت آن را دریافت نمی‌کند و خرید دیگری از شما نمی‌کند.

در دنیای اینترنت می‌شود خیلی راحت یک برند را زیر سؤال برد. پس مراقب کارهای خود باشید.

17-حسابداری:

فکر نکنم که اصلاً به این موضوع فکر کرده باشید. یکی از مهم‌ترین کارها برای اینکه بدانید چقدر می‌توانید برای اهدافتان برنامه‌ریزی کنید و تا کجا می‌توانید پیش بروید، استفاده از یک سیستم نرم‌افزاری حسابداری می‌باشد.

نرم‌افزار هلو یکی از راحت‌ترین نرم‌افزارها هست. نرم‌افزارهای دیگری نیز هستند که با توجه به بودجه خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

اما درمجموع باید برای کسب‌وکار اینترنتی خود دخل‌وخرج را بدانید.

18-تجربه کاربری:

از حدود چند سال پیش تحولی در کسب و کار اینترنتی به وجود آمد.UX یا به فارسی طراحی تجربه کاربری مفید که باعث می‌شد، نرخ خرید و فروش در دنیای مجازی به‌شدت بالا برود.

اخیراً سایت آمازون در بارگذاری سایت خود به نحوی عمل کرده که فروش این سایت را به چند میلیون دلار افزایش رسانده است و همچنین با افزودن بخش همکاری در فروش در سایت آمازون توانسته کاربران بسیار بیشتری را جذب سایت کند و فروش خود را تا چند میلیون دوباره افزایش دهد.

تجربه کاربری مفهوم سختی نیست. اما باید بر روی آن زیاد کار شود و همچنینی نیازمند خلاقیت نیز هست.

19-آموزش‌های رایگان:

آموزش‌های رایگان و یا فایل‌های رایگان و یا هر چیزی که می‌تواند نیازی از مخاطب را هر چند کوچک برآورده کند، می‌تواند حس اعتماد و تعامل با کاربر را ایجاد کند.

کاربران علاقه خاصی به آموزش‌های رایگان دارند، مخصوصاً سایت‌هایی که مطلب‌های آموزشی تولید می‌کنند.

البته می‌شود در هر کسب‌وکاری این کار را به راحتی انجام داد ولی به کمی خلاقیت نیاز هست.

با این کار حس تعهد در کاربر ایجاد می‌شود و او دوست دارد به هر روشی که شده آن را با خرید محصول پاسخ دهد.

پس این کار را برای سایت خود و همچنین جذب کاربر بیشتر انجام دهید.

20-ثبت سایت در گوگل:

اگر تا الآن سایت داشتید و آن را در گوگل و دیگر جستجوگرها ثبت نکردید حتماً بعد از دیدن این آموزش این کار را انجام دهید.

انجام دادن این کار وقت زیادی از شما نمی‌گیرد، ولی می‌تواند کمک زیادی به شما در دیده شدن توسط کاربرانی که در اینترنت به دنبال موضوعی هستند بکند.

اگر نمی‌خواهید در یاهو و بینگ سایت خود را ثبت کنید که توصیه می‌کنم حتماً این کار را انجام دهید، حداقل در گوگل این کار را انجام دهید.

شما با ابزار وب مستر تولز یا همان سرچ کنسول می‌توانید این کار را انجام دهید.

تائید سایت شما در گوگل کمی طول می‌کشد پس هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهید.

بعد از انجام این قدم باید برای سئو و بهینه سازی سایت برای گوگل برنامه ریزی کنید.

21-درگاه پرداخت:

داشتن یک درگاه پرداخت از اصول اولیه یک سایت فروشگاهی هست.

بعضی از سایت ‌ ها از چند درگاه پرداخت استفاده می‌کنند که اگر یک درگاه دچار مشکل شد، درگاه‌های دیگر کار پرداخت را انجام دهند.

درگاه‌ها به دودسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند.

درگاه مستقیم: بعد از دریافت ای نماد شما می‌توانید برای درخواست آن از بانک‌های ارائه‌کننده این سیستم استفاده کنید. مانند بانک‌های ملت، پاسارگاد، انصار و سامان از پیشگامان این کار هستند.

درگاه واسط یا غیرمستقیم: بعضی از سایت‌ها به طور واسط یعنی بین شما و بانک‌ها یک درگاه رابط قرار می‌دهند که بعد از ثبت‌نام در این سایت‌ها و گرفتن یک کد API و قرار دادن آن در سایت از امکانات آن بهره می‌برید. حتی نیازی به دریافت ای نماد هم نخواهید بود.

البته درصد کمی از فروش شما به حساب این سایت‌ها می‌رود. با سرچ در اینترنت شما می‌توانید به بهترین سایت‌ها دست‌یابید.

البته نباید فراموش کنید که باید حتی شماره‌حساب خود را نیز در سایت برای کسانی که نمی‌توانند و یا دوست ندارند از طریق درگاه و اینترنت پولی را پرداخت کنند، قرار دهید.

22-پشتیبانی:

یکی از مهم‌ترین کارها برای بقای یک کسب و کار و کنار زدن رقبا انجام پشتیبانی و دادن مشاوره رایگان به کاربران سایت هست.

حس اعتماد و تعامل در کاربر با انجام این دو کار بسیار بیشتر می‌شود.

پشتیبانی می‌تواند از طریق تلفن، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً تلگرام، ویدیوچت و وبینار، چت آنلاین و دیگر کارها.

با پشتیبانی شما می‌توانید نیاز اصلی کاربران خود را بیابید و برای آن‌ها محصولات گران قیمت که مطمئناً خرید هم خواهند کرد، تولید کنید.

23-کمپین‌های ایمیل مارکتینگ:

یکی از بهترین کارها در بازاریابی اینترنتی استفاده از ایمیل مارکتینگ هست و مهم‌ترین کار در ایمیل مارکتینگ انجام تست‌های A/B در آن هست.

اکثر کسب و کارها فقط برای فرستادن دو عنوان متفاوت و دو متن متفاوت برای اینکه کاربران ایمیل‌های آنان را ببینند استفاده می‌کنند.

اما باید پا را فراتر گذاشت و برای کمپین‌های ایمیل مارکتینگ و دسترسی به نیاز خاص مشتریان کاربران این کار را انجام داد.

ابتدا باید کاربران ایمیل مارکتینگ را با روش‌هایی که خودتان انجام می‌دهید، بخش کنید و نیاز هرکدام را بسنجید و برای هرکدام از این روش (A/B) استفاده کنید.

این روش تأثیر زیادی در فروش شما خواهد داشت. به‌راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید و به مهارت خاصی نیاز ندارید فقط باید کار با ایمیل مارکتینگ را یا بگیرید.

24-سبدهای رهاشده:

یکی از بدترین کارهایی که صاحبان کسب و کار اینترنتی انجام می‌دهند، استفاده نکردن از این بخش هست.

سبدهای رهاشده می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای فروش در آینده باشد.

کسانی که وارد صفحه محصول می‌شوند و گزینه اضافه به سبد خرید را می‌زنند و بعد از آن به هر دلیلی از ادامه کار دست می‌کشند.

این نقطه یکی از حساس‌ترین نقاط سایت شما هست.

بعد از اینکه کاربری سبد خود را رها کرد شما حتماً باید بعد از مدتی کوتاه او را از سبد خرید رهاشده‌اش آگاه سازید و به هر روشی که شده او را ترغیب کنید که خریدش را کامل کند.

یکی از بهترین کارها این هست که یک هدیه رایگان را در رابطه با همان محصول برای او بفرستید.

25-بیش فروشی:

کسب و کارهای آنلاین موفق آن‌هایی هستند که در صورت فروش یک محصول سعی دارند که محصولات دیگری را نیز همانند آن محصول به کاربر مشتریان خود بفروشند.

کاربری که همین الآن از شما خرید کرده هست هیجان کافی برای خرید دوباره را از شما دارد.

شما می‌توانید با فرستادن ایمیل تشکر از خرید، گزینه‌ای را هم به‌عنوان این محصول نیز می‌تواند شما را دررسیدن به آرزویتان کمک کند را نیز اضافه کنید و با دادن یک تخفیف خوب او را ترغیب به خرید دوباره کنید.

حتی می‌توانید این کار را به شکل‌های مختلف در سایت و یا حتی تلفنی نیز انجام دهید. فروش شما با این کار بسیار بیشتر خواهد شد.

26-تعامل با کاربران:

کاربران امروزی با سایت‌هایی و افرادی در ارتباط خواهند بود که به آن‌ها اهمیت بدهند.

فقط با این روش هست که می‌توانید بیشترین اعتماد را در کاربران انجام دهید.

در قسمت بالاتر توضیح مختصری در این باره دادم، ولی به‌قدری این نکته مهم هست که دوباره یادآور شدم.

کارهایی مانند تماس تلفنی بعد از خرید یا ایمیل تشکر بعد از خرید یا چت آنلاین برای مشاوره و یا هرگونه روشی که بشود به‌صورت شخص به شخص با کاربر در ارتباط بود.

27-اپلیکیشن موبایل برای سایت:

شاید فکر کنید منظورم از اپلیکیشن همان ریسپانسیو بودن سایت هست.

اگر هم‌چین فکری کردید, بهتر است بگویم که ریسپانسیو بودن برای موبایل و تبلت ها می‌تواند قدم بزرگی برای کاربرانی که با گوشی‌های هوشمند خود وارد سایت شما می‌شوند باشد.

اما اپلیکیشن کاملاً فرق دارد و به‌قدری می‌تواند کار شما را پیش ببرد که اصلاً دیگر کاربر از طریق مرورگر وارد سایت شما نشود.

مهم‌ترین کارها در طراحی اپلیکیشن راحتی کار با آن و پرداخت آسان در آن بدون داشتن هیچ مهارت خاصی و همچنین داشتن بخش آپدیت و نوتیفیکیشن در آن برای اینکه کاربر بداند اتفاق خاصی در سایت شما رخ داده است.

28-ضمانت‌ها و گارنتی های محصولات:

گارانتی در محصولات باعث می‌شود که ریسک خرید از مشتری برداشته شود و مشتری با خیال راحت‌تری خرید را انجام دهد.

ارسال نظرات مشتریان راضی، دست‌نوشته شما برای اطمینان از خرید، گذاشتن ای نماد در سایت، آسان کردن مراحل خرید، توضیح دادن چگونگی خرید، پشتیبانی بعد از خرید از نمونه کارهای مهم برای برداشتن ریسک خرید از دوش کاربران هست.

29-محافظت از اطلاعات سایت:

یکی از مهم‌ترین کارها ایجاد امنیت درسایت برای جلوگیری از ورود بدافزارها و ویروس‌ها و ربات‌ها در سایت هست.

شما باید برای سایت خود یک سیستم امنیت قوی و نسبتاً خوب را داشته باشید.

در ضمن باید به کاپ گیری روزانه یا حداقل هفته‌ای یک بار را از سایت خود انجام دهید.

این کار باعث می‌شود حتی اگر اطلاعات شما خراب شد، بتوانید از بکاپ قبلی سایت خود استفاده کنید.

این کار باید در موقعی که قصد طراحی سایت را دارید به طراح سایت خود خبر دهید.

اگر کار شما به‌قدری بالا رفت که نیاز هست حتماً یک سیستم امنیت قوی‌تری را داشته باشید، حتماً این کار را انجام دهید؛ زیرا زحمات چندین ساله شما به باد خواهد رفت.

30-قیمت‌گذاری محصولات:

می‌توان بر اساس منطقه جغرافیایی، نوع کاربران هدف ما و وضعیت درآمدی آن‌ها، ارزش‌گذاری در کیفیت محصول، تغییر قیمت بر اساس تغییر آن در محصولات رقبا، کمیابی محصولات و با عمومی بودن آن‌ها و نوعی قیمت‌گذاری که بتوان در آینده آن را تغییر داد.

اما انواع قیمت‌گذاری به شکل‌های زیر هست:

  • قیمت‌گذاری نفوذی: به شکلی که در ابتدا آن را ک کرده و به‌تدریج بالا برد.
  • بالا: اگر کالای شما برتری محسوسی دارد و رقیب کمی در آن وجود دارد می‌توان از این روش استفاده کرد.
  • اقتصادی: یک روش موفق که اکثر کسب و کارها به درآمد بالایی از این طریق دست یافتند. در این روش شما با حداقل کردن هزینه بهای تمام‌شده محصول را به بازار ارائه می‌کنید.
  • گزاف: اگر شما محصول رقیبی ندارید و تا پیدا شدن رقیب می‌توانید از این روش استفاده کنید.

31-انتخاب نوع دامنه:

دامنه شما باید هویت برند شما باشد؛ اما نکات فنی مهمی نیز در آن وجود دارد. باید دامنه خود را به مدت 5 تا 10 سال تائید کنید. هم‌چنین باید دامنه‌ای را انتخاب کنید که به شکل‌های مختلف نوشته نشود.

اگر به شکل‌های نوشته می‌شود باید آن‌ها را نیز خریداری کنید. هم‌چنین باید دامنه را با پسوندهای مختلف نیز خریداری کنید.

مهم‌ترین نوع پسوندهای دامنه عبارت‌اند از:com,ir,net,org,co, info

اگر نمی‌توانید همه‌ی این پسوندها را بخرید حداقل.ir و.com را تهیه کنید.

ضمناً حروفش کم باشد، در زبان انگلیسی نوشتن آن سخت نباشد، از خط فاصله تا جایی که امکان دارد استفاده نشود و از همه مهم‌تر در حافظه بماند.

32-سایت سازها:

همان‌طور که در مطلب طراحی برنامه ریزی اینترنتی گفته‌شده یکی از مهم‌ترین قدم‌ها طراحی سایت هست.

پیشنهاد می‌کنم در ابتدا به دنبال سرمایه کاری زیاد در رابطه با طراحی سایت نروید.

شما با سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان مانند: ورد پرس، جوملا، دروپال، دیتالایف و دیگر انواع سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان با هزینه بسیار کمتر

می‌توانید یک سایت حرفه‌ای داشته باشید.

بهترین و پرکاربردترین سیستم مدیریت محتوا را می‌توان جوملا و ورد پرس نام برد و از این دو می‌توان وردپرس را بهتر دانست.

33-لینک سازی:

لینک سازی از اهمیت بسیار بالایی در رابطه با سئوی سایت هست. شاید یکی از 3 عامل موفقیت سئوی سایت لینک سازی درست هست.

دقت در لینک سازی و استفاده نکردن از لینک‌های غیرطبیعی و اسپم باعث می‌شود که ترافیک بالایی را در وب‌سایت خود شاهد باشید.

اگر برای لینک سازی به خرید لینک اقدام کنید گوگل در مدت‌زمان کمی از این موضوع اطلاع می‌یابد و دیگر برگشتن به رتبه‌های بالا کار بسیار سختی خواهد بود.

34-استفاده از کارت ویزیت:

شاید فکر کنید که این کار ربطی به کسب و کار اینترنتی نداشته باشد.

ولی کسب و کار اینترنتی تا حدودی همان بخش سنتی هست که با تکنولوژی امروز کمی راحت‌تر شده است.

بهتراست در طراحی کارت ویزیت خود خلاقیت خاصی به خرج ندهید و از رنگ‌آمیزی زیاد و طراحی پیچیده دست بکشید.

نکات زیر را در کارت ویزیت رعایت کنید:

• نام کسب‌وکار شما به فارسی و لاتین (آدرس وب‌سایت)

• شماره دفتر شما و فکس شما

• شعار کسب و کار آنلاین و لوگوی سایت شما

• آدرس شبکه‌های اجتماعی

• آدرس ایمیل‌های شما مخصوصاً ایمیل info سایت شما

35-روش‌های ارسال کالا:

شاید محصولات شما به صورت فیزیکی باشد. ولی شاید سایت شما یک سایت آموزشی باشد. هر روشی که محصولات خود را می‌خواهید بفرستید, باید در سایت خود به آن اشاره کنید.

اما مهم‌ترین روش‌های ارسال کالاهای فیزیکی:

• ارسال با شرکت پست

• حمل‌ونقل و باربری

• پست پیشتاز

• پست مخصوص برای مشتریان خاص

36-نکات مهم در رابطه با محصولات:

• قصد دارید محصولات خود را بفروشید یا کالای دیگران را بفروشید.

• میزان سرمایه‌گذاری شما برای تهیه محصولات چقدر خواهد بود؟

• قصد دارید در چه زمان‌هایی محصولات و خدمات خود را افزایش دهید؟

• آیا محصولات شما در طول زمان تغییر می‌کنند؟

• آیا محصولات شما تاریخ انقضا دارد یا به‌صورت دائمی هست؟

• مشتریان شما حاضرند چه مقدار پول برای محصولاتتان بپردازند؟

• در چه زمان‌هایی قصد ارائه محصولات رادارید؟

سؤالات مهمی هستند که باید قبل از تهیه و تولید محصول و همچنین شروع کسب وکار به آن بپردازید.

37-محتوا مارکتینگ:

بهتر است قبل از شروع کسب وکار خود به این موضوع فکر کنید که در کسب و کار شما چه چیزهایی را می‌شود برای آموزش و رفع مشکل مخاطبان تهیه کرد؟

در کسب‌وکارهای فیزیکی این کار کمی سخت‌تر هست. ولی زودبازده‌تر نیز هست.

پیشنهاد می‌کنم که قبل از شروع کسب و کار آنلاین و با توجه به نوع کسب وکار خود برای 1 ماه و یا 2 ماه محتوای آماده داشته باشید.

با سرچ در گوگل و دیدن ویدیوهای محصولات رقبا و مانند محصول خود ببینید که آن‌ها چگونه این کار را انجام می‌دهند.

شما هر کسب‌وکار اینترنتی که داشته باشید می‌توانید برای آن محتوای آموزشی تولید کنید.

38-محتوای تبلیغاتی و محتوای آموزشی:

فرقی بین محتوای آموزشی و تبلیغاتی هست که باعث می‌شود بعضی کاربران سایت را جذب سایت کند و بعضی دیگر را فراری دهد.

محتوای آموزشی اهمیت بسیار بیشتری برای کاربران دارد و 95% کاربران فقط برای رفع نیاز خود و آموزش‌های شما وارد سایت می‌شوند و عده کمی هم فقط برای خرید محصولات و خدمات شما وارد می‌شوند.

یک روش این هست که در متن محتوای آموزشی خود و یا ویدیوهای آموزشی، به تبلیغ خود نیز بپردازید.

دقت کنید که این کار زیاد تکرار نشود و حداکثر 2 بار به تبلیغ در متن محتوای آموزشی خود بپردازید.

اما این بدین معنی نیست که از محتوای تبلیغاتی کاملاً صرف‌نظر کنید. به هر صورت شما برای فروش محصولات خودتان باید این کار را انجام دهید.

اما تعداد محتوای آموزشی و محتوای تبلیغاتی بهتر است که 5 به 1 باشد. البته این نکته بستگی به نوع کسب و کار اینترنتی شما دارد.

39-کسب مجوزهای قانونی برای شروع کار:

در انجام این کار کوتاهی نکنید و آن را به تأخیر نیندازید. کارهایی مثل ثبت سایت در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی کشور به آدرس samandehi.ir و همچنین دریافت ای نماد از سایت enamad.ir که این دو کار باعث می‌شود که شما در کار خود به‌عنوان یک حرفه‌ای شناخته خواهید شد و کاربران متوجه خواهند شد که این سایت تا سالیان طولانی پابرجا خواهد بود و اعتبار شما بالاتر خواهد رفت.

دریافت ای نماد کمی طول خواهد کشید ولی ارزش بالایی دارد؛ زیرا بدون ای نماد شما نمی‌توانید از هیچ بانکی درگاه مستقیم دریافت کنید.

در این مطلب به 60 نکته مهم کسب ‌و کار اینترنتی برای شروع آن پرداختیم. این مطلب به همراه مطلب طراحی برنامه‌ریزی بازاریابی اینترنتی طراحی‌شده است و نکاتی که در هر دو مطلب توضیح داده‌شده می‌تواند کسب‌وکار آنلاین شما را بسیار متحول کند.

از شما خواهش می‌کنم مطالب این مطلب را آسان نگیرید، زیرا تمامی کسب‌ و کارهای اینترنتی موفق از این اصول حرفه‌ای در کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند.

این مطلب ادامه دارد نگران نباشید …

bit.ly cutt.ly v.gd shorturl.at v.ht alturl.com

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *