
قبل از اینکه در مورد جذب کاربر و مشتری صحبت کنیم باید بدانید که بازدیدکننده کیست؟ کاربر کیست؟ و مشتری کیست؟
کاربر یا بازدیدکننده کسی هست که از طریق اینترنت وارد سایت ما میشود و هر چند وقت یکبار به سایت ما سر میزند.
ولی چون هنوز از اطلاعات سایت ما و یا مقالات سایت بهطور کامل آشنایی ندارد و همینطور به ما اعتماد کافی ندارد , ایمیل خود را در اختیار ما قرار نمیدهد.
به همین دلیل افرادی که قبل از دادن ایمیل و مشخصات از سایت ما بازدید میکنند بهعنوان بازدیدکننده شناخته میشوند.
اما بعد از جذب کاربر باید به دنبال جذب مشتری باشید. زیرا مشتری برای شما سودآور هست.
کاربر شاید به سایت شما عادت داشته باشد. اما مشتری برای رفع نیازهای اصلی به سایت شما می آید.
این را هم باید بگویم که اگر اطلاعات خود را به سایت شما داده است در پروسه تبدیل از بازدیدکننده به کاربر قرار گرفته است.
در ابتدای مقاله در مورد جذب کاربر هدف صحبت خواهیم کرد و بعد از این پروسه به دنبال تبدیل بازدیدکننده با کاربر و کاربر به مشتری و جذب مشتری وفادار خواهیم رفت.
موارد مهم:
- نوشتن مقاله در سایت.
- بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو.
- حضور در رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و…
- گرفتن لینک از سایتهای مرتبط با حوزه کاری.
- تبلیغات پولی در سایتهای پربازدید و جاهایی که کاربران ما حضور دارند.
- نوشتن مقاله در سایتهای دیگران و قراردادن لینک سایت خود در آن.
- حضور در انجمنها و سایتهای نظر دهی و حتی شبکههای موبایلی نظر دهی.
چهکارهایی نباید برای جذب کاربر انجام داد:
- خرید بک لینک از سایتهای دیگر یا حتی بک لینک رایگان ( برای افراد تازه کار )
- اعتماد نکردن به هر سایتی که بخواهد ما را به رتبههای اول گوگل برساند.
- تبلیغات در سایتهایی که هیچ ربطی به سایتهای ما ندارند ( برای افراد تازه کار )
- دقت در تبلیغات اینستاگرام و تلگرام به خاطر نوع محتواها و نوع کانالها.
جذب کاربر برای سایت:
کاربر کسی است که فقط ایمیل خود را به داده است و هنوز بهعنوان یک عضو در سایت ما وارد نشده است.
کاربر کسی هست که حداقل هفته ای یکبار به سایت ما سرمی زند.
با توجه به توسعه روزافزون اینترنت و قرار گرفتن وب سایت های بسیار زیاد در این نوع کسب و کار, رقابت کار نسبتا دشواری به نطر می رسد.
این امر وقتی پیچیده تر می شود که آمارها حاکی از این است که وب سایت های بسیار زیادی در کشور بعد از مدت کوتاهی به خاطر نداشتن کاربر زیاد علیرقم اینکه بعضی هزینه های زیادی نیز انجام دادند بسته شده و فراموش می شوند.
یکی از مهم ترین آنها سایت بامیلو بود که بعد از مدتی فعالیت دیگر نتوانست به عرصه رقابت برگردد .
صرف هزینه زیاد در بعضی کسب وکارها جایگاه خاصی ندارد که این امر به علت های زیادی بستگی دارد.
جذب کاربر به فرآیندهای زیادی مرتبط هست. در عین حال یک مدیر سایت و یک وبمستر برای اینکه بتواند از این بستر پر ترافیک کاربرانی را جذب سایت خود کند باید همه آنها را به دقت انجام داده و مورد بررسی قرار دهد.
روشهای جذب کاربر عادی:
- طراحی سایت حرفهای که کاربر به متخصص بودن ما اعتماد کند.
- ارائه یک پیشنهاد رایگان و هدیه ارزشمند که ایمیل خود را به ما بدهد.
- ارسال ایمیلهای هفتگی تا سایت ما را به خاطر داشته باشد.
- ارائه پیشنهادهای ویژه که فقط با دادن ایمیل میتوانند از آنها اطلاع یابند.
- نظم در بروز رسانی های سایت که عمال مهمی هست.
- درگیر کردن کاربران با شبکه های اجتماعی که در آن حضور داریم.
- از مهم ترین کارها داشتن یک بخش مقاله در سایت که کاربران زیادی راجذب می کند.
- اطلاعات خود را اعم از شماره تماس دفتر,آدرس فیزیکی, ایمیل ارتباطی با کاربران و … در اختیار او قرار دهیم.
جذب کاربر عضو:
کاربران به دو دسته تقسیم می شوند کاربرانی که فقط و یا حداقل هفته ای یک بار از سایت دیدن می کنند و مطالبی را می بینند و کاربرانی که به صورت منظم از سایت دیدن می کنند.
هدف ما در این بخش کشیدن کاربران دسته ی اول به سمت کاربران وفادار یا عضو می باشد. این دسته از کاربران هستند که در چرخه بازاریابی به عنوان مشتری ما تبدیل می شوند.
تمام بازاریابی اینترنتی به حداکثر رساندن این بخش از کاربران هست. یکی از سخت ترین مراحل بازاریابی در این بخش نهفته است.
به نسبت کاربران عادی عدد کمتری را شامل میشود؛ اما سرنخهای اصلی کسبوکار ما هستند. تبدیل این کاربر به مشتری راحتتر از کاربر عادی است.
روشهای جذب کاربر وفادار:
- ارائه یک هدیه رایگان که همراه ایمیل نام و شماره موبایل خود را نیز بدهند.
- قراردادن محتوای پریمیوم به شکلی که فقط اعضای سایت میتوانند آن را ببینند.
- دادن تخفیفهای خاص به کسانی که عضو سایت شدهاند.
- ارائه پشتیبانی رایگان به کسانی که عضو سایت شوند.
- ارسال ایمیل های منظم با توجه به شرایط کاربران و محصولات و اهداف خود.
- قرار دادن بخش دانلودهای رایگان با ارزش در سایت.
- ایجاد صمیمیت با کاربران در سایت وشبکه های اجتماعی.
جذب مشتری برای سایت:
مرحلهای که شما توانستهاید کاربر وفادار را به مشتری تبدیل کنید. در این مرحله او از شما خرید کرده است یا خواهد کرد. پس باید کاری کنید تا او بیشتر از شما خرید کند.
البته یک نکته مهم د راینجا وجود دارد که کاربرانی هم درچرخه خرید از سایت هستند که حتی قبل از اینکه به عنوان کاربر وفادار شما تبدیل شوند, خریدی را از شنا انجام دهند.
این دسته از کاربران را شناسایی کنید و اطلاعات بیشتری را از نحوه خرید, نوع محصول خریداری شده, زمان خرید و .. بدست آورید.
این کاربران می توانند در آینده حتی به عنوان مشتری وفادار یا طرفدار شما تبدیل شوند.مشتریانی که 2 یا 3 بار خرید میکنند نیز از این دسته هستند.
روشهای جذب مشتری:
- فرستادن ایمیل تبلیغاتی برای آنها حداکثر یکبار در هفته.
- دادن تخفیف به مشتریان البته باید در اینکار مراقب باشید تا برندتان تضعیف نشود.
- استفاده از روشهای تبلیغ نویسی که در سایت در رابطه با آن در سایت سئو شتاب زیاد صحبت کردم.
- نشان دادن نظرات مشتریان قبلی.
- قسمتی از محصول را رایگان در اختیار آنان قرار دهید.
- به کاربرانی که مدت بیشتری در سایت شما هستند امتیاز بدهید.
- تسریع فرآیند خرید به شکلی که در سریعترین زمان از شما خرید کند.
روشهایی که نباید برای جذب مشتری استفاده شود:
- ارسال ایمیل تبلیغاتی زیاد که باعث ناراحتی کاربران میشود.
- قول دادنهای زیاد و اینکه فقط محصول ما نیاز شمارا برطرف میکند.
- اشتباه گرفتن نرخهای تبدیل در سایت.
- قراردادن محصولات زیاد در یک صفحه از محصول (البته سایت فروشگاهی عمومی اشکالی ندارد).
- عدم وجه تمایز بین کاربران عادی و مشتریان و کاربران عضو سایت.
جذب مشتری بالقوه و وفادار:
این دسته در سایت شما بیش از هرچیزی برای شما ارزشدارند.
شاید تعداد این نوع کاربران در سایت شما بیشتر باشد ولی چون محصول خاصی ندارید، نمیتوانید آنها را بشناسید.
آنها جزو مشتریانی هستند که همیشه از شما خرید می کنند و سایت شما را در اولویت خود قرار می دهند .
تا موقعی که شما محصولی برای فروش داشته باشید که آنها نیاز داشته باشند , مطمئنا از شما خرید می کنند.
آنها حاضر به پرداخت پول برای محصولات گران قیمت شما هستند.
بعضی از سایت ها فقط تمرکز خود را به این دسته از کاربران داده اند و با همین کاربران کم به درآمد بالایی نیز رسیده اند.
اما لزوما هر مشتری وفادار مشتری طرفدار شما نیست. این مشتریان طرفدار هستند که سایت شما را به دیگران تبلیغ می کنند.
گاه مشتریان طرفدار خرید کمی از شما دارند ولی کاملا از محصولات شما حمایت کرده و آنها را به دیگران تبلیغ می کنند.
مثالی را برای شما خواهم گفت تا بهتر به این موضوع پی ببرید:
بازیکن فوتبالی را در نظر بگیرید که قرارداد 2 ساله با یک باشگاه می بندد و بعد از مدت پایان قرارداد این باشگاه را ترک می کند و به تیم دیگری می رود. او مشتری وفادار شما خواهد بود.
در حالی که بازیکن دیگری فقط در مدت قرارداد پایبند نیست و همیشه از آن باشگاه به خاطر حس خوبی که به آن دارد تعریف و تمجید می کند. در اینترنت نیز این دسته از مشتری وفادار وجود دارند.
وقتی شما بازار هدف کوچکی را برای سایت خود در نظر بگیرید احتمال اینکه مشتریان وفادارتری را به سمت سایت خود بکشانید بیشتر هست.
پس با تمرکز در اینکه چه کسانی می توانند واقعا از محصولات شما خرید کنند, گام بزرگی را برای سودآورتر کردن بازار خود انجام دهید.
تفاوت خریدار و مشتری در این است که خریدار شاید بعد از یک یا دو خرید شما را فراموش کند، ولی مشتری وفادار هیچوقت شما را فراموش نمیکند.
روشهای جذب مشتری وفادار:
- ارائه خدمات رایگان به آنها
- خدمات پس از فروش در محصول
- ارائه جوایز به آنها در بازه زمانی خاص
- دعوت از آنان برای کمک و همکاری با شما
- عرضه محصولات باارزش و دادن کد تخفیف به مشتریان قدیمی
- گرفتن تماسهای ماهانه در رابطه با موفقیت کسبوکار آنان
- معرفی و دادن امتیاز بالا به آنان در سایت
- ارائه خدمات VIP به آنان و کلوپ سایت
- راهنمایی مصرف یک محصول بعد از خرید
- مشتری را با انجام بعضی کارهای غیرمتعارف شگفتزده کنید.
اگر مواردی که در مورد جذب کاربر هدف و همچنین در مورد جذب مشتری در مقاله بیان شده است را با دقت پیاده کنید متوجه پیشرفت در برنامه ریزی و کسب و کار خود خواهید شد.
v.ht | alturl.com | tinyurl.com | shorturl.at | shorl.com | opizo.com |