بازاریابی

آموزش برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

هدف من از تهیه مقاله آموزش برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی کمک به مدیران سایت‌ها و کسانی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکاراینترنتی بر پایه اصول و قواعد آن هستند بود .

برای اینکه بتوانند به‌ راحتی و با کمترین زمان و به ‌صورت کاملاً عملی یک برنامه ریزی را برای کسب‌وکار خود انجام دهند.

این مقاله بر اساس بازاریابی درون‌ گرا و به شکل حرفه ‌ای طراحی ‌شده است. بازاریابی درون‌ گرا عامل مهمی در پیشرفت کسب‌وکار شما است. از آن به‌عنوان بازاریابی جاذبه‌ای نیز نام می‌برند.

اگر دوست دارید تا یک کسب‌وکار موفق و پرسود را داشته باشید، حتماً این مقاله را کامل ببینید و از تمام مباحث بیان‌شده در کسب‌وکار خود استفاده کنید.

مهمترین مزیت برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

مدیران سایت‌ها و وبمستران سعی دارند تا بتوانند تمام‌ کارهای خود را در اسرع وقت انجام دهند. از آن مهم‌تر بتوانند بعد از اتمام کار خود یک بررسی از پیشرفت کسب‌وکار خود را داشته باشند.

نکته مهم در رابطه با نکته بالا عدم برنامه ‌ریزی دقیق واصولی و بر پایه حدس و گمان بودن برخی برنامه ‌ریزی‌ های آن‌ها هست که باعث شده نتوانند نتیجه کارهای خود را ارزیابی کنند و برای آینده کسب‌وکار خود یک برآورد و پیش‌بینی را داشته باشند.

در این مقاله تمام مراحل مهم یک کسب‌ وکار اینترنتی و نوع برنامه‌ ریزی برای آن و همچنین تأثیر گذاری آن‌ها بر هر قسمت بازاریابی گفته‌شده است.

مزیت برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

سعی داشتم تا بتوانم نکات را به‌ طور خلاصه و جامع و کاربردی در اختیار وبمستران قرار دهم. همراه ما باشید تا بتوانیم یکی از مهم‌ترین گام‌های موفقیت کسب‌وکار خود را محکم برداریم.

در ابتدای هر پروژه‌ای همیشه باید دانست که چه اهدافی را می‌ خواهیم به دست بیاوریم و مهم ‌تر از آن علت به دست آوردن آن هست.

هر کسب‌وکاری برای یک علت خاص استارت می‌خورد تا به یک هدف برسد.

  • اینکه چه کسانی قرار هست تا از امکاناتی که ما قرار هست برای آن‌ها فراهم کنیم استفاده کنند؟ نکته‌ای هست که نباید از یاد برد.
  • آیا خدمات یا محصولاتی که ما قرار هست تا به این افراد بدهیم وجود دارند؟ به چه شکل هستند؟
  • آیا می‌توانیم نمونه بهتری را فراهم کنیم؟
  • قرار هست تا چه نیازی از نیازهای مشتری را فراهم کنیم؟
  • چه کسانی در حوزه کاری ما مشغول به فعالیت هستند؟
  • چگونه با آن‌ها رقابت کنیم؟
  • آیا محصولاتی که قرار هست تا برای مشتری تولید کنیم, در محصولات یا خدمات رقبا وجود دارند و یا به شکلی وجود دارند؟
  • چگونه قرار هست تا این خدمات و محصولات را در اختیار مشتری و مصرف‌کننده قرار دهیم؟
  • چه ویژگی منحصربه‌فردی در ما وجود دارد؟
  • یا مزیت رقابتی ما چیست؟

سؤالات مهم دیگری نیز باید از خود بپرسید.

سوالات در مورد برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

اگر شما قراراست که وارد دنیای بزرگ تجارت الکترونیک و کسب‌وکار اینترنتی شوید, قرارهست تا چه مدتی در این بازار باقی بمانید؟

اگر برای مدت کمی مثلاً 1 یا 2 سال برنامه دارید , به شما پیشنهاد می‌کنم اصلاً وارد این نوع کسب‌وکار نشوید.

اگر شما هدفی دارید که فقط برای یک یا دوسال هست, مطمئن باشید که حتی به آن‌هم نخواهید رسید, جز اینکه یک ایده کاملاً ناب و منحصربه‌فرد داشته باشید که از آن راه به درآمد بالایی برسید.

اکثر کسب‌وکارهای اینترنتی در درازمدت می‌توانند سود و فروش خوبی را داشته باشند.

پیشنهاد من برای کسانی که قصد کسب‌وکاریک و یا دوساله دارند این است که به شکل افقی حرکت کنند.

یعنی بعد از اینکه یک کسب ‌و کار بعد از 1 یا 2سال پایان یافت بررسی کنند که مشتری بعد ازاین مرحله به چه مرحله‌ای خواهد رفت؟ و برنامه بعدی خود را برای نیاز بعدی مشتری طراحی کنند.

اینکار حتی به پیشرفت سریع‌تر آن‌ها نیز کمک می‌کند و حتی همیشه مشتریان دائمی خواهند داشت و می‌توانند به‌ راحتی هر محصولی را به مخاطب موردنظر خود بفروشند.

اما درمجموع بهتر هست برای ایجاد یک کسب‌ و کار خود حداقل یک برنامه ریزی 5 تا 10ساله و حتی بیشتر از 10 سال را طراحی کنید.

یا اینکه ایده پردازی کنید که کسب ‌و کار شما تا چند سال می‌تواند دوام داشته باشد.

مطمئناً اگر به کاری علاقه داشته باشید می ‌توانید مدت ‌زمان بیشتری را برنامه ‌ریزی کنید . داشتن علاقه به کاری شرط اول موفقیت در آن کار هست.

پس سعی کنید همیشه به سمت علایق خود پیش بروید و یا اینکه علاقه یا انگیزه‌ای را در کار خود ایجاد کنید.

یکی ازسؤالات مهم دیگر این هست که چرا باید مردم از خدمات شما استفاده کنند؟

برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

بالاتر توضیح دادم که وجه تمایز در شروع کار باعث می‌شود تا مخاطبان شمارا بشناسند و از شما خرید کنند. ببینید چه وجه تمایزی در محصولات شما وجود دارد.

نکته به نکته و ریز به ‌ریز را یادداشت کنید و حتی بهتر است که ویژگی‌های شخصی خود را نیز به محصولاتتان اضافه کنید.

اصلاً از چه طریقی قرار است تا شما را ببینند؟ در ادامه به شما خواهم گفت که بهترین راه‌ها برای اینکه شمارا بشناسند و با شما تعامل و رابطه برقرار کنند, چیست.

اگر می‌توانید در ابتدا از کمک دیگران استفاده کنید و بودجه‌ای را برای اینکار دارید حتماً اینکار را انجام دهید. اینترنت به ‌قدری وسیع شده که نیاز نیست تا همکاران شما در کنار شما و در یک مکان خاصی باشند.

سایتهای زیادی وجود دارند که می‌توانید کارهای شمارا به بهترین نحو انجام دهند تا شما درگیر کار های اضافی خود نباشید.

ازسایت‌های خدماتی در دنیای دیجیتال مارکتینگ گرفته تا سایت‌های فریلنسر که حتی در ایران نیز دو سایت به نام‌های پونیشا و سایت انجام میدم, دارای چند صد فریلنسر هستند که باقیمت‌های بسیار پایین‌تر کار را برای شما انجام می‌دهند.

یکی از بهترین کارها برای اینکه بتوانید سیستم سازی را در کسب‌وکار خود انجام دهید استفاده از فریلنسرها هست.

اما تا آنجا که می‌توانید در کسب‌وکار خود سیستم سازی و اتوماتیک کردن کارها را انجام دهید.

ریزترین کارهایی که به چشم نمی‌آید را بنویسید و برای آن‌ها یک فرآیند تعریف کنید. با اینکار شما قادر خواهید بود تا نسبت به تمام اتفاقات اطراف خود تسلط داشته باشید.

برنامه ریزی چیست؟

برنامه ریزی فرآیندی است برای رسیدن به اهداف که می‌تواند کوتاه ‌مدت، میان‌ مدت و بلندمدت باشد و بستگی به استراتژی هر کسب ‌و کار تغییر می‌کند.

از آن برای پیش ‌بینی آینده و جایی که خواستار رسیدن به آن هستیم استفاده می‌شود.

برنامه ریزی‌های خود را به بیش از یک سال طراحی نکنید. اما استراتژی و اهداف خود را می توانید بیش ازیک سال تعریف کنید.

زیرا زمان در هرلحظه در حال تغییر است و شما باید بر اساس اتفاقات و پیش‌بینی‌های زمان پیش بروید.

یک روند همیشگی است و آغاز و پایان ندارد. برنامه ریزی‌ها می‌تواند چندساله، یک‌ساله، چند ماهه باشد.

اما بهتر است که در زمان ‌های کوتاه ‌تری آن را طراحی کنید تا بتوانید نسبت به تغییر آن در بلندمدت راحت‌ تر باشید. انعطاف‌پذیر بودن برنامه ریزی مهم‌ترین نکته است.

یکی از مهم‌ترین کارها قبل از برنامه ریزی این است که :

  • بدانید قرار است چه‌کارهایی در طی یک سال انجام دهید؟
  • به چه شکل می‌خواهید انجام دهید؟
  • شرح وظایف خود را بنویسید.
  • چه‌کارهایی شمارا برای رسیدن به اهداف کاری کمک می‌کند؟
  • چقدر بودجه برای یک سال خود در نظرخواهید گرفت؟
  • چه امکاناتی در اختیاردارید و چه مقدار امکانات دیگر را می‌خواهید اضافه کنید؟
  • آیا هیچ برنامه‌ای برای تجزیه و بررسی نتایج در آخر سال مالی در نظر گرفته‌اید؟

می توانید برای درک بیشتر برنامه ریزی مقاله برنامه ریزی کسب و کار اینترنتی را مشاهده کنید.

انواع استراتژی:

1-استراتژی کلان: در این استراتژی برنامه ریزی ما برای رسیدن به هدف‌های بلندمدت است.

2-استراتژی میانه: در این نوع، برای رسیدن به استراتژی کلان اقدام به‌نوعی برنامه ریزی کوچک‌تر و بخش به بخش در مورد هر هدف می‌پردازیم.

3-استراتژی جزئی: با ریزتر کردن نوع دوم استراتژی، می‌توانیم خیلی آگاهانه اقدام به طراحی برنامه ریزی کنیم.

استراتژی چیست؟

طرحی که بتوان از طریق آن به هدف اصلی کسب‌وکار دست‌یافت. استراتژی به 3 بخش بالا تقسیم می‌شود.

 

تفاوت استراتژی و برنامه ریزی :

استراتژی سیاست‌های سازمان را دربرمی‌گیرد، برنامه ریزی برای دستیابی به سیاست‌ها بکارمیرود. یا به عبارتی برنامه ریزی برای رسیدن به هدف نهایی ترسیم می‌شود.

استراتژی و برنامه ریزی دو خط موازی کنار هم هستند که نبود یکی باعث نقص در دیگری می‌شود.

پیشنهاد ما: برای اینکه اطلاعات بیشتری کسب کنید حتما مقاله استراتژی بازاریابی را بخوانید.

بازاریابی اینترنتی

برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

همان‌طور که از نام آن پیداست نوعی بازاریابی درعصرجدید ارتباطات وتکنولوژی است که پیش ‌تر صرف کارهای اطلاعاتی و سرگرمی را در دنیای خود داشت.

اما به دلیل داشتن بازاری پرطرفدار و کم‌هزینه مورد استقبال شرکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ قرار گرفت و رفته ‌رفته در همه جای دنیا به‌عنوان یکی از بهترین نوع بازاریابی قلمداد می‌شود.

شرکت‌های بزرگ بودجه‌های عظیمی را در رابطه با این نوع بازاریابی در نظر می‌گیرند.

مراحل قبل از بازاریابی اینترنتی:

  1. هدف کسب‌وکار خود را مشخص کنید.
  2. مزیت رقابتی خود را بیان کنید.
  3. بازار هدف خود را مشخص کنید.
  4. بودجه خود را در بازاریابی و در انواع مختلف آن منظم کنید.
  5. چه محصولاتی را در روند سودآوری شرکت در نظر دارید.
  6. آیا با توجه به نیاز مشتری محصول می‌سازیم یا بر اساس حدس و گمان خود از بازار هدف؟
  7. چگونه محصولات شما به دست مشتری می‌رسد؟
  8. چه محصولاتی در حال حاضر در بازار شما فروش دارد؟
  9. مشتریان شما چه مواقعی خرید می‌کنند؟
  10. انتخاب فردی که بتواند شمارا در این کارها یاری کند.

پیشنهاد ویژه: بهترین راه برای فراگیری دقیق بازاریابی اینترنتی را بخوانید.

روش‌های جذب مخاطب:

مخاطب یا بازدیدکننده کسی هست که از طریق اینترنت وارد سایت ما می‌شود و هر چند وقت یک‌بار به سایت ما سر می‌زند.

ولی چون هنوز از اطلاعات سایت ما و یا مقالات سایت به‌طور کامل آشنایی ندارد و همین‌طور به ما اعتماد کافی ندارد , ایمیل خود را در اختیار ما قرار نمی‌دهد.

به همین دلیل افرادی که قبل از دادن ایمیل و مشخصات از سایت ما بازدید می‌کنند به‌عنوان بازدیدکننده و یا مخاطب اینترنتی شناخته می‌شوند.

موارد مهم:

  • نوشتن مقاله در سایت.
  • بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو.
  • حضور در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و…
  • گرفتن لینک از سایت‌های مرتبط با حوزه کاری.
  • تبلیغات پولی در سایتهای پربازدید و جاهایی که مخاطبان ما حضور دارند.
  • نوشتن مقاله در سایت‌های دیگران و قراردادن لینک سایت خود در آن.
  • حضور در انجمن‌ها و سایت‌های نظر دهی و حتی شبکه‌های موبایلی نظر دهی.

پیشنهاد من به شما: می توانید برای جذب بهترین مشتریان مقاله جذب کاربر هدف را مطالعه بفرمایید.

ابزارهای مهم در برنامه ریزی برای بازاریابی اینترنتی:

بازاریابی اینترنتی نیاز به ابزارهایی هست تا با آن بتوان در دنیای اینترنت برای خود نامی دست ‌وپا کرد و از طریق آن به فروش بیشتری برای کسب‌وکار خود دست پیدا کرد.

ابزارهای مهم در برنامه ریزی برای بازاریابی اینترنتی

این ابزارها که خلی هم مهم هستند و بدون آن‌ها به‌هیچ‌وجه نمی‌توان امیدی برای موفقیت داشت، شامل موارد زیر هستند:

  • سایت برای نشان دادن محصولات
  • بازاریابی محتوا
  • بهینه‌سازی سایت در گوگل و یا سئو
  • شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات بنری و کلیکی
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی برند
  • بازاریابی ویروسی
  • بازاریابی عصبی
  • موبایل مارکتینگ
  • بازاریابی انبوه
  • همکاری درفروش
  • بازاریابی درون‌گرا
  • بازاریابی درون بازی یا گیمیفیکیشن
  • بازاریابی پارتیزانی و یا چریکی

1- طراحی سایت:

طراحی سایت برنامه ریزی برای بازاریابی اینترنتی

اولین ابزاردربازاریابی اینترنتی داشتن یک وب‌سایت است. امروزه کاربران با داشتن امتیازات بسیار می‌توانند به هر اطلاعاتی در کسری از ثانیه دست یابند و به ‌راحتی از آن‌ها استفاده کنند، داشتن یک فضای خوب و عالی در وب می‌تواند باعث علاقه کاربران اینترنتی به آن صفحات باشد.

نکته مهم در طراحی سایت : ازسایت سازها استفاده نکنید. سایت شما باید این قابلیت مهم را داشته باشد که برای هرچند سالی که می ‌خواهید فعالیت کنید بتوانید آن را تغییر و یا بزرگ ‌تر کنید. به شکلی که به هیچ مشکلی در ادامه راه برنخورید.

پیشنهاد ویژه: نکات مهم هنگام شروع و طراحی سایت حرفه ای را اینجا بخوانید.

2- بازاریابی محتوا

قسمتی از بازاریابی اینترنتی که از طریق آن می ‌توان به‌عنوان یک روش برای حفظ مشتری و پیدا کردن مشتریان جدید حساب ویژه‌ای باز کرد.

تبادل محتوا در کارهای روزمره و گفتگوهای دونفره نیز وجود دارد و هر کاری که ما در روز انجام می‌دهیم یک نوع محتوا بشمار می‌آید.

بازاریابی محتوا در برنامه ریزی برای بازاریابی اینترنتی

پس اینکه بگوییم آیا در فروشگاه‌های اینترنتی که کالای فیزیکی و خدماتی را ارائه می‌کنند ، می‌شود بازاریابی محتوا را انجام داد؟ کاملاً سؤال نادرستی است.

اما می ‌بینیم که اکثر سایت‌های فروشگاهی قادر به تولید محتوای ناب و قابل‌ استفاده برای کاربر نیستند.

اگرشما یک سایت پوشاک مردانه دارید، چرا نمی‌توانید یک محتوا برای پوشاک درست کنید؟

آیا اگردارای مغازه‌ای بودید و مشتری به سراغ شما می‌آمد و از شما درباره نوع لباس و موارد دیگر سؤالی می‌پرسید، شما چه جوابی می‌دادید؟

به همین راحتی شما می‌ توانید محتوای ارزشمند را تولید کنید . فقط لازم است از خود سؤال کنید که کاربر یا مشتری به چه چیز دیگری در کنار محصول شما نیاز دارد؟

با اینکار شما می‌توانید در نظر کاربر یک فروشنده‌ی حرفه‌ای به نظر برسید.

مزایای بازاریابی محتوا:

  • با محتوا می‌توانید به سئوی سایت خود کمک کنید.
  • بهترین منبع برای کمپین‌های بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی.
  • بهترین منبع برای بازاریابی ایمیل مارکتینگ.
  • صرفه‌جویی مؤثر در جذب کاربران هدف و ترافیک بیشتر.
  • متخصص نشان دادن شما در نظر کاربران اینترنتی.
  • افزایش قدرت برند شما در نزد کاربران.
  • مهم‌تر از همه آن‌ها به‌عنوان آموزش به کاربران بفروشید.

پیشنهاد ما: استراتژی بازاریابی محتوا و روش‌های جالب بازاریابی با محتوا

انواع بازاریابی محتوا با تولید محتوای حرفه ای:

  • متنی
  • صوتی
  • ویدیو
  • اینفوگرافیک
  • گیفوگرافیک
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • پست مهمان
  • دستورالعمل‌ها

پیشنهاد: انواع روشهای تولید محتوا و چگونگی اجرای آن در مقاله تولید محتوای الکترونیکی در سایت سئو شتاب را حتما بخوانید.

3- بهینه‌سازی سایت برای گوگل:

بهینه‌سازی سایت در برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

به این صورت توضیح می‌دهیم: وقتی شما در گوگل برای پیداکردن مطلب خاصی کلماتی را جستجو می‌کنید، سایت‌ها و صفحات مربوط به آن در گوگل نشان داده می‌شوند.

سایت‌ هایی که در نتایج اول گوگل نشان داده می‌شوند، ترافیک بیشتری را جذب سایت خود می‌ کنند. هرکسی بخواهد در دنیای اینترنت شناخته شود، باید در مورد بهینه‌سازی یا سئو برنامه‌ای را تدوین کند.

مزایای بهینه‌سازی سایت:

  • حضور در صفحه اول گوگل که فروش شمارا بیشتر می‌کند.
  • به‌عنوان یک کارمند تمام‌وقت و 24 ساعته در خدمت شما خواهد بود. اگر عملیات بهینه‌سازی را به‌درستی انجام داده باشید.
  • محبوبیت برند شما نزد کاربران اینترنتی علاقه‌مند به کسب‌وکار شما.
  • برتری شما به رقبا که باعث می‌شود حتی کاربران آن‌ها به سمت سایت شما بیایند.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی آن، تبلیغات هدفمند و همیشگی و بسیار کم‌هزینه بودن است.
  • تدوین انواع استراتژی و برنامه ریزی‌ها برای هدف‌های خاص در مدت‌زمان معین.
  • بیش از 85% مردم بر روی تبلیغات ارگانیک کلیک می‌کنند و 15% آنان بر روی تبلیغات ادوردز گوگل کلیک می‌کنند.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد سئو بدانید حتما مقاله بهینه سازی سایت برای گوگل را بخوانید.

4- شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

شبکه‌های اجتماعی کاربران زیادی پیداکرده است. معروف‌ترین شبکه‌هایی که در کشور ما طرفداران زیادی دارد را می‌توان ازجمله تلگرام، اینستاگرام، فیس‌بوک , فیس نما و در درجه بعدی تلگرام ، لینکداین، توییتر و دیگر شبکه‌ها که طرفداران کمتری دارند.

تلگرام و اینستاگرام مهم‌ ترین شبکه ‌ها برای حضور در آن‌ها است . فیس‌بوک و توییتر و همچنین لینکداین در درجه بعدی قرار دارند، البته فیس‌بوک نیز طرفداران زیادی در ایران دارد، مخصوصاً با امکانات جدیدی که قرار است به آن اضافه کند.

گوگل پلاس مزیت عمده‌ای برای سایت‌ها دارد و آن شبکه اجتماعی خود گوگل بودن آن است که باعث می‌شود هر مدیر سایتی از آن برای اینکه گوگل به سایت آن‌ها اهمیت بیشتری دهد استفاده می‌کنند.

ضمن آنکه شما با قراردادن محتوا در گوگل پلاس به‌سرعت می‌توانید آن را ایندکس کنید. اهمیت گوگل پلاس برای گوگل از دیگر شبکه‌ها بیشتر است.

هدف‌های مهم در شبکه‌های اجتماعی بالا بردن ترافیک، افزایش قدرت برند، وفادار کردن کاربران، افزایش عملکرد سئوی سایت است.

شبکه‌های پخش ویدیو مانند آپارات، یوتیوب، نماشا نیز نام برد که طرفداران زیادی دارند.

برای شروع بهتر است که در تلگرام، اینستاگرام و گوگل پلاس عضو شوید؛ زیرا مهم‌ترین شبکه‌ها در ایران هستند و طرفداران زیادی دارند.

فراموش نکنید که هدف اصلی شما فروش هست، پس به دنبال کارهای سخت برای کار خود نباشید.

با تلگرام و اینستاگرام به‌راحتی می‌توانید کاربران زیادی را جذب کنید. بهتر است درباره فضای کلی این شبکه‌ها کمی توضیح دهم.

فیس‌بوک:

یکی از بهترین شبکه‌هایی که ایرانیان زیادی در آن وجود دارند، فیس‌بوک است که در صدر بیشترین طرفداران کاربر در جهان است.

با حضوردراین شبکه می‌توانید ازفرصت‌های زیادی برای جذب کاربر استفاده کنید؛ اما باید چند نکته اساسی را حتماً رعایت کنید:

1- در فیس‌بوک به‌این‌علت که افراد بیشتر به دنبال سرگرمی هستند، بهتر است از متن‌های جذاب و کوتاه استفاده کنید .

اکثر کاربران در این شبکه از خواندن متن‌های طولانی بیزارند. برای خواندن کل مطلب آن‌ها را به سایت هدایت کنید.

زیاد دررابطه با محصولاتتان صحبت نکنید. البته بستگی به نوع کسب‌وکار شما دارد و ببینید رقیبانتان چه می‌کنند.

2- از دوستانتان بخواهید صفحات شما را لایک کنند و آنها را به اشتراک بگذارند و با اینکار اطلاعات بروزتری را داشته باشید.

3- از عکس‌ها بیشتر در فیس‌ بوک استفاده کنید. عکس‌ها در تمام شبکه‌های اجتماعی طرفداران زیادی دارند. عکس‌های جدید و متفاوت از محصولات خود بگذارید.

4- به گروه‌های مختلف مربوط به حوزه کاری خود رفته و صفحه خود را معرفی کنید.

5- سعی کنید در صفحاتی که عضو هستید در بخش کامنت ها مطالب جالب و باکیفیت قراردهید تا کاربران به متخصص بودن شما پی ببرند.

6- از هم ‌گروه‌های خود بخواهید که در صفحه شما عضو شوند و آن را به اشتراک بگذارند. سعی کنید مطالبی را هم در فیس‌بوک قرار دهید که در سایت شما وجود ندارد.

7- سعی کنید از تبلیغات زیاد در کل شبکه‌ های اجتماعی بپرهیزید . کاربران با تبلیغات زیاد مقابله می‌کنند و احتمال اینکه حس خوبی نداشته باشند و از شما خریدی نداشته باشند بیشتر هست.

اینستاگرام:

رشد بسیار چشم‌گیری را در مدت کم داشته و فیس‌بوک توانسته آن را بخرد. قراردادن عکس و ویدیو کوتاه و فالو کردن و لایک کردن باعث می‌ شود که مالکان تجاری بر روی این شبکه نیز حساب ویژه‌ای باز کنند.

به‌ راحتی می ‌توانید در اینستاگرام همانند گوگل جستجو کرده و عکس‌ها و کلیپ‌های دلخواه خود را ببینید .

هشتگ در شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً اینستاگرام اهمیت بالایی دارد . از هشتگ ها برای کلمات کلیدی خود استفاده کنید.

لینکداین:

بهترین شبکه برای متخصصان و مدیران لینکداین هست. شما با ساخت یک صفحه شامل اطلاعات خود و رزومه خود می‌توانید استارت بزنید.

شاید در ایران اهمیت زیادی به آن ندهند اما استفاده از آن در آینده کاری به‌شدت توصیه می‌شود.

افرادی که در این شبکه عضو هستند با افراد دیگر شبکه‌ها رسمی‌تر و حرفه‌ای‌تر هستند. پس مواظب حرکات خود باشید.

توییتر:

به دلیل عدم آگاهی ایرانیان از ویژگی‌های این شبکه یا نا آشنا بودن آن، زیاد مورداستفاده قرار نمی‌ گیرد؛ اما یکی از پرطرفدارترین شبکه‌ها در جهان هست.

توییتر مجموعه‌ای از کلمات کوتاه است که می‌توانید آن را مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی آن را به اشتراک بگذارید.

توییتر فقط از 140 حرف پشتیبانی می کند و بیش ازاین را نمی‌تواند توییت کند.درتوییترمی ‌توانید کاری کنید که عموم شمارا دنبال کنند و مطالب شمارا بخوانند و هم کسانی که شمارا فالوو کرده‌اند.

همانند فیس‌بوک اگر کسی را فالوو کنید می‌توانید به تمام محتوای آن دسترسی پیدا کنید. البته برای ایرانیان این شبکه به‌مراتب کمی سخت‌تر است.

تلگرام:

این روزها اگر کسی در اینستاگرام یا فیس‌بوک یا واتس آپ و یا دیگر شبکه‌های اجتماعی عضو نباشد در تلگرام حتماً عضو است. البته اگر گوشی هوشمند داشته باشد.

عده‌ای از این شبکه به درآمد زیادی دست پیداکرده‌اند. شبکه‌ای که می‌توانید در آن از انواع عکس‌ها، ویدیوها، فیلم‌های طولانی با سرعت لود بالا، اینفوگرافیک ها و هر چیزی که فکر کنید در آن قرار دارد.

به‌سرعت می‌توانید در این شبکه ترافیک بالایی را جذب سایت خود کنید. حتی در بعضی از کانال‌ها آموزش‌ هایی را به کاربران خود با دریافت پول انجام می‌دهند که شما هم می‌توانید اینکار را انجام دهید.

برخلاف اینستاگرام محدودیت ویدیو ندارد بعکس دیگر شبکه‌ها دارای سختی کار نیست. البته گوگل به تلگرام تا جایی که می‌دانم به‌عنوان شبکه اجتماعی برای افزایش سئوی سایت اعتبار نمی‌دهد.

بهتر است بین تلگرام و دیگر شبکه‌ ها برای شروع از همین تلگرام استفاده کنید. ولی در آینده از دیگر شبکه‌ها به‌هیچ‌وجه نباید غافل شد.

نکته مهم در انتخاب شبکه‌ها این است که مخاطبان هر شبکه باهم فرق دارند، شما باید بدانید که مخاطبان هدف شما در کدام شبکه‌ها بیشتر فعالیت دارند و مخاطبان کدام شبکه‌ها بیشتر دوست دارند اشتراک‌گذاری کنند و کدام کاربران شبکه‌ها بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

نکات مهم چیزهایی هست که در قسمت بالا گفتم. پس استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود را بر پایه این اهداف قرار دهید.

5- تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی:

تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

یکی از بهترین روش‌ها برای جذب ترافیک به‌صورت سریع و زودبازده استفاده از این روش است. این تبلیغات می‌تواند به 2 صورت رایگان و هزینه‌ای باشد.

تبلیغات بنری به 2 شکل ثابت و متحرک در سایت‌ها نشان داده می‌شود. از تبلیغات هزینه‌بر در سایت‌هایی که مخاطبان هدف ما نیستند و حضور ندارند اجتناب کنید.

در این نوع تبلیغات می‌ توان به افزایش قدرت برند نیز اشاره کرد. در طراحی تبلیغات می‌توان از لوگو، آرم، رنگ و شعار سایت نیز استفاده کرد.

اگر در نوشتن متن و یا تصویر بنر تبلیغاتی چیزی باشد که مغایر با اهداف سایت ما و نیاز کاربران اینترنتی باشد، زیان آن بسیار است و ازلحاظ مالی، ترافیک و اعتبار برند می‌ تواند به کسب‌وکار ما صدمه بزند.

بنرهای انیمیشن یا پویا برعکس تصورات وبمسترها کلیک بالایی دارند، البته نرخ کلیک تبلیغات ثابت هم نسبتاً بالا هست، ولی اگر یک تبلیغ حرفه‌ای در پشت هرکدام از آن‌ها باشد، نرخ کلیک را خیلی بهتر و بالاتر نشان می‌دهد.

اما درمجموع نرخ کلیک تبلیغات کلیکی و بنری پایین است. جز اینکه مخاطب خاص بر روی آن کلیک کند، برای همین می ‌گویم که در سایت‌های غیر مرتبط تا آنجا که می‌توانید تبلیغات هزینه ‌بر نکنید، اما تبلیغات رایگان را در همه‌جا قرار دهید و در هیچ جا از انجام دادن تبلیغ رایگان نترسید.

6- ایمیل مارکتینگ:

بهترین روش برای جذب کاربر هدف و دائمی دوباره می‌گویم کاربر هدف و دائمی استفاده از ایمیل مارکتینگ است.

در این روش ما با دادن یک هدیه ویژه به کاربران از آن‌ها اطلاعاتی را که به اختیار خود به ما می‌ دهند را به‌صورت دائمی دریافت می‌کنیم؛ مثلاً نام و نام خانوادگی – ایمیل – شماره موبایل – آدرس و … .

گرفتن ایمیل برای شروع کار کافی است و می‌توان بعد از مدتی مثلاً در هنگام خرید اطلاعات بیشتر را از آن‌ها گرفت.

ایمیل مارکتینگ در برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

نکاتی درباره ایمیل مارکتینگ:

1) خریدن لیست ایمیل و ارسال تبلیغات برای آنان به‌هیچ‌وجه درست نیست. در امریکا و کشور هایی دیگر اینکار یک جرم محسوب می‌شود. ایمیل‌های شما اسپم و خود شما اسپمر شناخته خواهید شد.

2) در ارسال ایمیل برای کاربران اکثریت آنان باید ایمیل آموزشی و کمکی و برای رفع نیاز کاربران باشد.

3) از ارسال چند ایمیل به کاربران در یک روز کاملاً صرف‌نظر کنید. حتی بهتر است نهایت هفته‌ای 2 یا 3 بار اینکار را انجام دهید. اگر محصولات زیادی دارید و تخفیف‌های متعددی در دستور کاردارید.

پیشنهاد: دوست دارید اطلاعات بیشتری کسب کنید. پس مقاله ایمیل مارکتینگ را بخوانید.

تا به این مرحله ما متوجه شدیم که برای برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی باید مراحل اصلی و گفته‌شده را را طی کنیم؛ اما اینکه کدام مرحله می‌تواند چه قسمتی از پلن بازاریابی ما را در بربگیرد را در ادامه مفصل توضیح خواهم داد.

همان ‌طور که قبلاً گفته بودیم ما کاربران متفاوتی را در سایت خود خواهیم داشت ، این کاربران به‌مراتب باعث رونق کسب‌وکار ما می‌شوند.

اما اینکه در کدام مراحل و در چه زمان‌ هایی و از چه طریقی با ما ارتباط برقرار می‌کنند، نکته‌ای هست که هنوز به‌طور واضح معلوم نیست.

اینکه کدام مراحل تمرکز بیشتری بر کدام نوع کاربر دارد، برای خیلی از مدیران سایت‌ها مسئله ‌ای مبهم است .

به ‌قدری مبهم است که اکثر کسب ‌و کارها بعد از طراحی استراتژی‌ های خود و انجام کارهای گفته‌شده دربخش‌های قبلی، در این بخش به مشکل خواهند خورد که چگونه کاربران متفاوتی را از چه طریقی به سمت سایت خود بکشانند و درنهایت تبدیل به مشتری وفادار کنند.

در ادامه به شما خواهم گفت که دقیقاً به چه شکل شما می‌توانید بررسی کنید که مخاطبان شما چگونه وارد سایت شما می‌شوند.

1) مرحله طراحی سایت :

با اتکا به مطالبی که در رابطه با طراحی سایت گفته شد، انتظار می‌رود که بتواند کاربران بخش‌های 1 و 2 یعنی (جذب بازدید کنند و جذب کاربر) را پوشش دهد.

البته جذب مخاطب دراولویت اصلی این بخش هست و حدود 70% طراحی سایت مربوط به این بخش است و از 30% باقیمانده 20% مربوط به جذب کاربر هست.

10% باقیمانده مربوط به بخش‌های دیگر هست که در اینجا مشخص می‌شود در بخش طراحی سایت باید بر روی چه قسمت‌هایی تمرکز بیشتری داشت.

2) بازاریابی محتوا:

این بخش بیشتر مربوط به جذب بازدید کننده و کاربر وفادار هست؛ اما نکاتی لازم است که باید بیان شود:

ایجاد محتوا همیشه در رأس همه کسب‌وکارهای اینترنتی هست و در تمام طول عمر سایت در جریان است . پس بازاریابی محتوا می‌تواند برای جذب مشتری نیز کاربرد خوبی داشته باشد.

که البته بهتر است مبحث جذب مشتری از این طریق در این کتاب که کمی وقت‌گیر نیز هست بیان نشود.نکته مهم اینجاست که تا وقتی شما نتوانید کاربر وفادار جذب کنید ، نمی‌ توانید مشتری هم داشته باشید.

قطعاً کاربران بسیار کمی هستند که دراولین حضور در سایت شما بدون اینکه هنوز در سایت عضو نشده باشند از شما خرید کنند، هدف ما کاربرانی هست که تعداد زیادی از عضویت ‌های سایت ما را تشکیل داده‌اند.

3) بهینه‌سازی سایت :

مطمئناً تا وقتی‌که شما در سایت محتوایی نداشته باشید، نمی‌توانید سایت خود را در صفحات گوگل ببینید. شاید فکر کنید بهینه‌ سازی بخش‌های جلوتر از بازاریابی را انجام دهد.

ولی برعکس قسمت اصلی سئو قبل از آن است و برای جذب کاربر و کاربر وفادار برنامه ریزی‌شده است.از آن می‌توان به‌عنوان تبلیغات مادام ‌العمر نیز نام برد.

جذب کاربر هدف مهم‌ترین مسئولیت این بخش است. هرچقدر محتوای بهتری ارائه کنید، در چرخه عملیات بازاریابی شما کاربر هدف بهتری را جذب می‌کنید.

4) شبکه اجتماعی:

این ابزارها نیز مانند بهینه ‌سازی سایت برای جذب کاربر اهمیت دارند ، ولی برای جذب کاربر وفادار تأثیر کمی دارند. از این طریق می ‌شود کاربران سریع ‌تری را جذب کرد، زیرا بهینه ‌سازی سایت یک فرآیند طولانی است.

در رابطه با شبکه‌های اجتماعی بهتر است در وب به دنبال نکات بهتری نیز باشید.

5) تبلیغات بنری :

اکثر سایت‌های فروشگاهی از این روش استفاده می‌کنند؛ زیرا در رابطه با سئو و بازاریابی محتوا ضعیف‌تر هستند.

درحالی‌که سایت‌های آموزشی کمتری از این روش استفاده می‌کنند. ولی بازهم بستگی به شرایط بازار شما خواهد داشت.

سایت ‌های فروشگاهی خیلی سریع کاربر را به صفحه محصول هدایت می‌کنند، درحالی‌که کاربران برای اولین بار که وارد سایتی می‌شوند خریدی نمی‌کنند. آمار کمی از خرید در این روش وجود دارد.

اگر از این روش استفاده کنید شما هیچ مخاطبی و کاربری نخواهید داشت.

بهتر است با دادن هدایا و تخفیف‌ها و روش‌های خلاقانه دیگر اطلاعاتی را از آنان دریافت کنید. تا با این روش شما هزینه‌های خود را دور نریزید.

سایت های آموزشی نیز باید از این روش استفاده کنند، ولی تمرکز آن‌ها باید بیشتر بر روی بازاریابی محتوا و سئو باشد.

شما می‌توانید در این مرحله هم مخاطب و هم کاربر را جذب کنید و اگر به موارد گفته‌ شده در مراحل طراحی سایت و بازاریابی محتوا خوب عمل کرده باشید و نکات مهم در تبلیغات بنری را رعایت کرده باشید می‌توانید کاربر وفادار نیز جذب کنید.

6) ایمیل مارکتینگ:

این ابزار در بخش‌های جذب کاربر و کاربر وفادار کاربرد زیادی دارد و بهتر است بگوییم تخصص ایمیل مارکتینگ در جذب کاربر وفادار است.

سپس با فرمول‌هایی که در ایمیل مارکتینگ قرار دارد نیز می‌توان به جذب مشتری ومشتری وفادار نیز پرداخت.

اما بازاریابی اینترنتی به مراحل گفته ‌شده ختم نمی‌شود. مراحلی که گفتیم می‌تواند به ‌عنوان ابزاری برای بازاریابی اینترنتی بکار گرفته شود .

روش‌های دیگری نیز وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید کارهای زیادی را انجام دهید. در این قسمت می‌خواهیم که مهم ‌ترین آن‌ها را برای شما باز کنیم و مورد بررسی قرار دهیم.

انواع این بازاریابی‌ها می‌تواند در برنامه‌های کوتاه‌ مدت و میان‌ مدت و البته بلند مدت شما نقش بسزایی داشته باشند.

7- بازاریابی برند:

بازاریابی برند برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

بازاریابی برند یا برندینگ را می ‌توان فقط اسم و یا لوگوی سایت شما دانست و از این طریق می‌ توان مخاطب جذب کرد.

ولی به ‌قدری اینترنت پیشرفت کرده که امروزه شاهد صدها برند در آن هستیم و کاربران با انواع زیادی از آنان سروکار دارند و آن‌ها نیز هم‌چنین.

در واقع بازاریابی برند یک مؤلفه از پیش تعیین ‌شده نیست، بلکه یک فرآیند هست که همیشه برای مطرح کردن آن اقداماتی را باید انجام داد.

مسلماً هر اتفاقی که در حوزه شما رخ دهد باعث افزایش قدرت و یا تضعیف برند شما می‌شود.

تمام اهداف شرکت ‌ها بر پایه قدرتمند سازی برند آن‌ها شکل می‌گیرد. پس باید راه‌هایی را برای معرفی برند خود پیدا کنیم.

شما باید یک نگرشی در ذهن مخاطبان خود قرار دهید تا آن‌ها برای رفع نیاز خود همیشه شمارا به یاد داشته باشند.

افزایش اعتبار برند تأثیر مستقیمی برافزایش مشتریان وفادار شما خواهد داشت. تا آنجایی که همیشه شمارا به دیگران برای رفع نیازشان پیشنهاد می‌کنند.

حضور در شبکه ‌های مجازی و همچنین اشتراک ویدیو مانند آپارات و یوتیوب بهترین راه و کم‌ هزینه ‌ترین راه برای گسترده کردن نام و آرم لوگوی شما در بین کاربران اینترنت هست.

این شروع کار برندینگ است و شما باید برای متمایز کردن خود با رقبا برند خود را متمایز کنید.

8- بازاریابی عصبی:

بازاریابی عصبی در برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

آنچه مشتریان شما درباره سلیقه خود به شما می‌گویند، چیزی نیست که از شما خرید می‌کنند. جمله‌ای که گفته‌شده در تمام کسب‌وکارها چه آموزشی، چه خدماتی و چه فروشگاهی صدق می‌کند.

این موضوع فقط در مبحث بازاریابی مطرح نیست، بلکه شما در دور و اطراف خود نیز آن را مشاهده می‌کنید . کسانی که از چیزی خوششان نمی‌ آید و یا از چیزی تعریف می‌کنند ولی در عمل کارهای متضاد آن را انجام می‌دهند.

می‌توان در بحث روانشناسی از آن به‌عنوان ضمیر ناخودآگاه نام برد. وقتی مشتری از شما خریدی را می‌ خواهد انجام دهد، بخشی از مغز او که بخش درد است تحریک ‌شده و نتیجه می ‌گیریم که پرداختن پول برای مشتری دردناک است.

مشتریان خریدهای خود را احساسی انجام می‌دهند و بعد به‌صورت منطقی آن را پاسخ می‌دهند یا به عبارتی با مغز قدیم تصمیمات نهایی را می‌گیرند.

اما بامغز جدید سعی در بهانه‌جویی برای آن می‌کنند. این مربوط به عده خاصی نیست بلکه همه مردم به این شکل هستند.

در دنیای وب از این بازاریابی به‌عنوان نوظهور بودنش سایت‌های کمی از آن بهره می‌برند، ولی از این ایده می‌توان استفاده‌های زیادی را انجام داد.

ایده‌ای که برای کسب‌وکارهای کوچک اینترنتی به خاطر کم‌هزینه بودن و حتی رایگان بودن می‌تواند باعث فروش بیشتر آن‌ها شود. این بازاریابی در بخش جذب مشتری متخصص است و برای فروش محصولات از آن استفاده می‌شود.

9- بازاریابی ویروسی:

بازاریابی ویروسی در برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

نوعی از بازاریابی که در اینترنت بسیار کاربرد دارد؛ زیرا این روش بیشتر در شبکه‌های اجتماعی کاربرد دارد و بسیاری از افرادی که گوشی هوشمند دارند، در این شبکه‌ها عضو هستند.

شما با ایجاد انگیزه در مشتریان به صورتی که آن‌ها را تشویق به فرستادن پیام خود به دیگران کنید، این عمل را انجام داده‌اید.

اهدافی که بازاریابی ویروسی دنبال می ‌کند برای به حداقل رسانیدن تبلیغات و اثرگذاری سریع آن هست. مهم‌تر از آن اینکه تبلیغات به‌صورت شخص به شخص انجام می‌شود.

ما دوست داریم که دوستانمان ما را به ‌جایی که خودشان قرار دارند ببرند و بالعکس ما. و آن مکان مورد اعتماد ما خواهد بود .

حالا فکر کنید که کاربران شما اینکار را برای سایت شما انجام دهند و شمارا به دوستانشان معرفی کنند.

استفاده از این روش بسیار خطرناک نیز هست اگر محصول شما انتظارات کاربر را برآورده نکند، او این موضوع را با کاربران خود نیز در میان خواهد گذاشت. پس ابتدا باید محصول باکیفیت یا اصلاً یک برند نسبتاً خوب درمجموع داشته باشید.

همان‌طور که دقت کردید این بخش بیشتر به دنبال جذب کاربر و جذب کاربر وفادار است و بعدازآن هدف جذب مشتری را در سر دارد.

10- بازاریابی انبوه:

همان‌طور که از اسم این بازاریابی فهم می ‌شود به بخش گسترده‌ای از مشتریان اشاره می‌کند که می ‌توانند محصولات شما را خریداری کنند یا شما محصولاتی دارید که برای اکثر افراد جامعه ضروری هست.

محصولاتی باقیمت پایین‌تر بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید در تمام شبکه‌های و حتی سایت‌های پربازدید با توجه به بودجه مالی اقدام به گسترش محصول و اعتبار برند خود کنید. استفاده از تبلیغات بنری بهترین روش برای اینکار هست.

11- بازاریابی درون‌گرا یا جاذبه‌ای:

بازاریابی درون‌گرا در برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

نوعی بازاریابی که بر اساس محتوای کاربرپسند و براساس نیاز کاربران تولیدشده و در اختیار آن‌ها قرار می‌ گیرد . تمرکز این بازاریابی توجه به نیاز کاربران و برآورده کردن نیاز آن‌ها است تا طی مراحلی به مشتری شما تبدیل شود.

این بازاریابی بر روی ویژگی محصول تمرکز ندارد، بلکه رویکرد آن بر اساس مزایای محصول و حل مشکلات آن‌ها است.

مزایای استفاده از بازاریابی درون‌گرا

1- شما وقتی با فرستادن محتوای آموزشی به ایمیل کاربران اقدام می ‌کنید مطمئناً از آن‌ها به‌ صورت اختیاری ایمیلشان را دریافت کرده‌اید و آن‌ها مشتاق به خواندن آن هستند.

2- وقتی دغدغه‌های کاربرانتان را پاسخ می‌دهید، آن‌ها به محصولات شما پاسخ مثبت می‌دهند؛ زیرا شما برای آن‌ها ارزش زیادی قائل شده‌اید.

3- قطعاً از این نوع بازاریابی می ‌توان به‌عنوان بازاریابی ویروسی نیز استفاده کرد، زیرا شما به سؤالات آن‌ها پاسخ داده‌اید و در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را پخش خواهند کرد. پس بهتر است در شبکه‌های اجتماعی نیز به دنبال پاسخ سؤالات آن‌ها نیز باشید.

4- ارزان بودن و کم‌هزینه بودن آن نیز یکی از بهترین مزایای آن نیز هست.

12- بازاریابی موبایل مارکتینگ:

بازاریابی موبایل مارکتینگ در برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

موبایل مارکتینگ روشی جدید هست البته ه فقط ارسال پیام به گوشی‌های افراد بلکه روش‌های جدیدی به آن اضافه‌شده است.

منبعی غنی پر از مخاطب که اگر بر آن تمرکز و وقت بگذارید، موج عظیمی از مخاطبین را دربر می گیرد .

در سال‌های اخیر فروش‌ها و خریدهای زیادی از طریق گوشی‌های هوشمند صورت گرفته است و همچنان شاهد پیشرفت در این نوع بازاریابی هستیم.

حتی بانک‌ ها نیز از این روش استفاده خوبی را دارند. به تبلیغات زیادی که در گوشی‌های شما در اجرای برنامه‌های اندرویدی و ios می‌ شود دقت کنید .

به برنامه کافه بازار و مایکت دقت کنید، شما فقط با طراحی یک اپلیکیشن می‌توانید مخاطبان زیادی را جذب کنید.

متأسفانه ما به علت تحریم از منابع غنی موبایل مارکتینگ محروم هستیم، نرم‌افزارهایی که اگر آن‌ها را بشناسیم می‌ توانیم فرصت‌ های زیادی را از آن خود کنیم.

ولی استفاده از همین تکنولوژی‌های موجود با حداکثر استفاده کار رقبای شمارا برای رقابت با شما خیلی سخت می‌کند.

سال‌های آینده سال موبایل مارکتینگ است، حتماً یک برنامه برای اینکار داشته باشید تا بتوانید هرچه سریع‌تر کاربران بیشتری را جذب سایت خود کنید و قسمتی از بودجه خود را در این روش استفاده کنید.

پیشنهاد ما: روش های حرفه ای موبایل مارکتینگ

13- بازاریابی چریکی:

بازاریابی چریکی در برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی

منابع بسیاری در رابطه با بازاریابی چریکی وجود دارد. دیدگاهی که از بازاریابی چریکی باید برداشت کرد، استفاده از خلاقیت، کارهای غیرمتعارف، مقطعی ولی همیشگی و دائمی است که در راستای اهداف کسب‌وکارها برای جلب‌توجه مخاطبین صورت می‌گیرد.

با حضور شبکه‌های مختلف اینترنتی و موبایلی روش‌های جالبی را در دنیای بازاریابی شاهد هستی.

در ایران خیلی کم به آن پرداخته ‌شده است و اگر چیزی بوده فقط شبیه به آن بوده و ناخواسته اتفاق افتاده و با ورود دنیایی از این اطلاعات این بازاریابی نیز وارد کشورمان شده است.

یک حرکتی است که همراه روند برنامه ریزی بازاریابی ادامه می‌یابد و می‌تواند با ایجاد حس هیجان در مخاطب به تبلیغ پرداخت.

خیلی از کارشناسان معتقدند که این بازاریابی به دلیل تأثیری که بر ضمیر ناخودآگاه ذهن انسان می‌گذارد و به شکلی که خود مخاطب احساس لذت به او دست می‌دهد، توانسته تا این حد پیشرفت کند.

انجام کاری که مردم را وادار می‌کند تا نسبت به آن عملی را انجام دهند که به ‌صورت هوشمندانه توسط بازاریابان برنامه ‌ریزی‌شده است.

کم ‌هزینه بودن این بازاریابی باعث شده است که در اینترنت نیز جایگاه ویژه‌ای را از آن خود کند.

یکی از بهترین نوع بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک تا بتوانند با هزینه کم نامی برای خود پیدا کنند.

شما در این روش به‌جای کنار زدن رقبا و شکست دادن آن‌ها، سعی دارید تا با آن‌ها همکاری کنید و به پیشرفت خود کمک کنید.

به‌جای اینکه رقابت تنهایی را با کل رقبا داشته باشید با همکاری بعضی از رقبا، بقیه را کنار زده و پیشرفت چندجانبه را احساس کنید.

ضمن آنکه با این روش می‌توانید در جذب بازدیدکننده و کاربر، از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرده و رشد سریع‌تری را به کسب‌وکار خود بدهید.

شما باید انواع بازاریابی‌ها را در کنار هم و با هم برای پیشبرد اهدافتان که رفع نیاز مشتری هست انجام دهید.

صرفاً فرستادن 2 ایمیل در هفته و نوشتن 3 محتوا در هفته، کار آیی ندارد، باید کل مسیر را با تمام قطعات بازاریابی پیمود.

هیچ ماشینی فقط با داشتن 4 عدد چرخ حرکت نمی‌کند، بلکه باید تمام قطعات آن با هماهنگی خاصی برای هدف خاصی حرکت می‌کنند.

ما در این مقاله توانستیم بازاریابی درون‌گرا را نیز به‌صورت کامل به شما آموزش دهیم تا نیازی به دیدن آموزش‌های دیگر در رابطه با بازاریابی درون ‌گرا نباشید.

شما با انجام این عملیات ،هم می ‌توانید یک برنامه ‌ریزی اصولی را انجام دهید و هم از مزایای بازاریابی درون ‌گرا نیز استفاده کنید.

ما در این مقاله سعی داشتیم به نکاتی در بازاریابی پارتیزانی یا چریکی اشاره‌کنیم.

مخصوصاً در قسمت موبایل مارکتینگ، ولی این بازاریابی به ‌قدری چالش‌ برانگیز هست که حتماً در این رابطه آموزش‌هایی را ببینید.

پیشنهاد می‌کنم برای شروع اگرمسلط بر این بازاریابی نیستید و از روش‌های آن آگاهی ندارید، آن‌ را به تعویق بیندازید، زیرا مکن هست همین ابتدای کار برند شما را زیر سؤال ببرد.

بهتر است ایده خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و سپس آرام‌آرام آن را در یک شبکه اجتماعی نشان داده و سپس با استفاده از بازاریابی ویروسی آن را گسترش دهید.

اگر اینکار را به ‌دقت انجام دهید، شما به‌راحتی می‌توانید به یک برند شناخته‌شده تبدیل شوید.

 

bit.ly gg.gg tny.im shorl.com opizo.com cutt.ly v.gd shorturl.at v.ht alturl.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا