
در این مقاله قصد دارم در رابطه با 20 نکته مهمی که اکثر افراد در کسب وکار خود به آنها اهمیت نمیدهند، در حالی که این عوامل میتواند باعث پیشرفت سریع آنها در کسب وکارشان شود، اشاره کنم.
همچنین در مورد مزایا و معایب بازاریابی اینترنتی و کارهایی که قبل از آن باید انجام دهیم صحبت می کنیم.
از شما خواهش میکنم حتماً این نکات را در برنامه های خود در کسب وکار بهدقت انجام دهیم و در رابطه با هرکدام بررسیهای لازم را انجام دهید.
این مطلب فقط نکات مهم را به شما یادآوری میکند.
پیشنهاد من: مطلب برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی را بخوانید تا با نحوه برنامه ریزی آشنا شوید.
مراحل قبل از بازاریابی اینترنتی:
- هدف کسبوکار خود را مشخص کنید.
- مزیت رقابتی خود را بیان کنید.
- بازار هدف خود را مشخص کنید.
- بودجه خود را در بازاریابی و در انواع مختلف آن منظم کنید.
- چه محصولاتی را در روند سودآوری شرکت در نظر دارید.
- آیا با توجه به نیاز مشتری محصول میسازیم یا بر اساس حدس و گمان خود از بازار هدف؟
- چگونه محصولات شما به دست مشتری میرسد؟
- چه محصولاتی در حال حاضر در بازار شما فروش دارد؟
- مشتریان شما چه مواقعی خرید میکنند؟
- انتخاب فردی که بتواند شمارا در این کارها یاری کند.
مزایای بازاریابی اینترنتی
چند مزیت مهم از مزایای بیشمار بازاریابی اینترنتی:
- بهبود اطلاعات محصول: میتوانید بهاندازه کافی در مورد محصول توضیح دهید.
- قیمت: با استفاده از روشهای مناسب میتوانید قیمت رقابتی انتخاب کنید.
- دسترسی دائم به خدمات بازاریابی اینترنتی
- هزینه بسیار کمتر نسبت به بازاریابی سنتی
- پشتیبانی کامل و سریع در رابطه با پاسخ به مشتریان
- دسترسی در هرلحظه به مشتریان برای فروش
- امکان تحلیل نیازهای کاربران بدون هزینه
- برند سازی سریع برای یافتن مشتریان بیشتر
- فروش به تعداد زیادی از مشتری در کسری از دقیقه
معایب بازاریابی اینترنتی:
آنچه در مورد معایب بازاریابی اینترنتی گفته میشود، نمیتواند از قدرت این نوع بازاریابی کم کند.
- اشکالاتی که در دسترسی به اینترنت در ایران ازلحاظ زمان و مکان وجود دارد.
- در ایران مردم زیاد با این بازاریابی در ارتباط نیستند. البته قشر جوان اکثراً حضور دارند.
- اعتماد نداشتن به خرید اینترنتی که در حال کم شدن است.
- بهروز شدن تغییرات که شاید باعث تغییرات در برنامه ریزی اینترنتی و درنهایت بروز مشکلاتی که در کوتاهمدت قابلحل هست.
- سخت بودن محافظت از اطلاعات در مقابل دیگران.
انواع روشهای برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی
- شناسایی مخاطب هدف، شناساندن به مخاطب هدف، فروش و ایجاد وفاداری.
- بازدیدکننده – کاربر – خریدار – مشتری – مشتری وفادار.
- بازار هدف – نیازها – جذب مخاطب تا جذب مشتری بالقوه – مبلغ و تبلیغکننده – آنالیز و تحلیل کمپینها.
- استفاده از ترکیب کردن روشهای بالا بر اساس یک تجربه موفق.
مثال زیر را دقت کنید:
مهمترین هدف میتواند ارتقای یک وبسایت به صفحه اول گوگل باشد.
این هدف میتواند به اهداف کوچکتری تبدیل شود و همینطور تقسیم کردن همین اهداف کوچکتر.
ما باید بر اساس اهداف اصلی, برنامه ریزیها را تدوین کنیم که به آن برنامه ریزی بلندمدت میگویند و بر اساس اهداف کوچکتر برنامه را به برنامه ریزی میانمدت و کوتاهمدت تغییر دهیم.
بر طبق برنامه بلندمدت اقدام به تدوین برنامه ریزی کوتاهمدت و میانمدت خواهیم کرد.
برنامه ریزیها باید بهصورت خطوط موازی در راستای رسیدن به اهداف نهایی ترسیم شوند.
مثلاً برای جذب مشتری بیشتر, باید همزمان جذب ترافیک بیشتر را در دستور کار قرار دهیم, برای جذب ترافیک بیشتر باید تبلیغات بیشتر و تقویت سئوی سایت را انجام دهیم.
یکی از بهترین روشها برای برنامه ریزی استفاده از ترکیب روشهای گفتهشده بر اساس نوع فعالیت هر شرکت هست.
روشهای بالا تفاوت چندانی باهم ندارند. ولی روش سوم برنامه ریزی را راحت تر میکند.
پیشنهاد من: بررسی استراتژی بازاریابی اینترنتی در کسب و کارهای جدید آنلاین
به مهمترین موارد در روشهای گفتهشده مخصوصاً روش سوم خواهیم پرداخت.
1) بازار هدف:
بخشی از بازار را که فروشندگان برای فروش محصولات خود به آن توجه میکنند و برنامه ریزی را بر اساس آن انجام میدهند.
2) جذب مخاطب:
روشهایی که میتوان کاربرانی که در اینترنت در حال جستجو برای مطلبی خاص هستند را پیدا و به سایت خود هدایت کرد.
3) جذب کاربر:
روشهایی برای حفظ کاربری که بهصورت خیلی کوتاه از سایت دیدن میکند, محیطی فراهم میکند تا او را به کاربر وفادار تبدیل کند.
4) جذب مشتری:
انجام کارهایی که باعث میشود کاربر وفادار به مشتری تبدیل شود و خرید محصول ما را انجام دهد.
5) جذب مشتری وفادار:
یکسری از کارها که باعث میشود مشتری بعد از خرید حتی تا مدت زیاد بعد از خرید به سایت شما سربزند و دوباره خرید دیگری را با اطمینان کامل انجام دهد.
6) تبلیغکننده:
مهم ترین نوع تبلیغ که میتواند به تنهایی تمام عملیات بازاریابی را انجام دهد .
رسیدن به این مرحله زمان طولانیتری را میخواهد و نیاز به یک برنامه ویژه و هوشمندانه هست.
نکته: در این روش بر خلاف روشهای دیگر بررسی و تحلیل آمارها در تمام بخشها صورت میپذیرد و چرخه آنالیز برنامه ریزی در کل مقاله ادامه مییابد. بدون تجزیه و تحلیل در این روش شما قادر به انجام عملیات برنامه ریزی نخواهید بود.
تعیین بازار هدف:
چگونگی انتخاب بازار هدف مسئله بسیار مهمی در کسبوکار هست که میتواند در آینده موجبات پیشرفت و یا شکست شما شود.
موارد مهم:
- ابتدا نوع بازار هدف خود را انتخاب کنید یا مصرفکنندگان و یا کسانی که خود فروشنده هستند و یا هردوی آنها میتوانند مخاطب شما باشند.
- بر اساس قیمت محصولات و کیفیت محصولات بازار هدفی که قادر به خرید باشند را انتخاب کنید.
- برای آشنایی به نیاز مخاطبین، نظرات کاربران در رابطه با محصولات رقبا و نیازشان را بخوانید.
- بدانید که چه میخواهید بفروشید؟ آیا نیاز مشتری را برآورده میکنید؟
- آیا این بازار هدف میتواند در درازمدت برای شما سودآور باشد؟
- آیا این بازار میتواند محصولات متفاوتی را از شما خرید کند؟
- سعی کنید بازار هدف خود را کوچکتر کنید تا نیاز آنان را بهتر بشناسید.
- آیا فقط وبسایت دارید یا فروشگاه فیزیکی نیز دارید؟ در سطح شهر میخواهید فروش کنید یا در کل کشور؟ چه قشری با چه سنی مشتری شما هستند؟
همانطور که میدانید اکثر کاربران جوانان هستند. بهتر است با روحیات جوانان بیشتر آشنا شوید.
مراحل آمادهسازی طرح بازاریابی:
- تعیین اهداف شرکت
- انجام تحقیقات بازاریابی
- SWOT
- اهداف بازاریابی شرکت
- استراتژی بازاریابی اینترنتی
- ایجاد تاکتیکهای بازاریابی اینترنتی
- بودجهبندی و اجرای طرح
- کنترل و نظارت
نکته مهم: انجام این مراحل از در طول سالیان و ماهها باید بهصورت گردشی انجام شود؛ یعنی بعد از کنترل و نظارت دوباره باید بر اساس آمارها ، اهداف قبلی را اصلاح و یا دوباره برای اهداف جدید برنامه ریزی کرد.
نکات مهم در بازاریابی آنلاین و اینترنتی
1) استراتژی برای فروش:
اکثر کسب وکارها که قصد حضور در دنیای دیجیتال مارکتینگ را دارند، فقط بهصورت یک تصویر ذهنی فروش خود را بررسی و پیشبینی میکنند، در حالی که این کار کاملاً اشتباه است.
تا وقتی شما نتوانید استراتژی خود را روی کاغذ پیاده کنید و آن را تحلیل کنید، نمیتوانید یک برنامه موفق برای کسب وکار خود طراحی و اجرا کنید.
اصولاً استراتژی فروش است که باعث به وجود آمدن یک کسب وکار بر پایه یک ایده خوب میشود.
2) برنامهریزی اینترنتی:
اگر شما توانسته باشید مرحله تعیین استراتژی را به خوبی انجام داده باشید، میتوانید یک برنامه ریزی خوب که با برآورد هزینهها و سرمایهگذاریها و تبلیغات و همچنین درآمد همراه باشد را ترسیم کنید.
نکته مهم: برنامه ریزی شما نباید به شکل استاتیک و غیرقابل تغییر باشد. بلکه باید داینامیک و قابلتغییر بر اساس نیاز روز باشد.
3) انتخاب دامنه و هاست مناسب:
حتماً دامنههای ir – com سایت خود را خریداری کنید و آنها را به مدت 5 یا 10 سال تمدید کنید.
در ضمن نام دامنه باید کوتاه و در ذهن کاربر بماند. در انتخاب هاست نیز بهتر است زیاد تحقیق کنید.
زیرا هاست خوب باعث آسودگی شما از مشکلات احتمالی در آینده سایت میشود.
هاست خوب باید پرسرعت، دارای پشتیبانی قوی، پاسخگویی سریع و اینکه داخل ایران باشد.
Cpanel هم باشد بهتر است، البته کمی پیدا کردن سی پنل خوب شاید در ابتدا برای شما دشوار باشد، اما اگر پیدا کردید حتماً هاست خود را تغییر دهید.
4) طراحی سایت:
کاربران شما را با سایتتان میشناسند، پس هرچقدر کاربر پسندتر باشد، مخاطب احساس میکند به او اهمیت میدهید.
با وردپرس میتوانید بهترین سایتها را با کمترین هزینه راهاندازی کنید.
بهتر است اگر طراحی سایت را به دیگران میسپارید، با مشتریان آنها تماس گرفته و از خدماتی که به آنها دادهشده، سؤال کنید.
می توانید برای مشاهده نمونه کارهای ما به صفحه خدمات طراحی سایت مراجعه کنید.
5) برنامهریزی برای کارهای روزانه:
کسب وکارهای موفق دارای برنامه ریزی روزانه هستند. پس شما هم باید یک برنامهریزی را در هر هفته یا در هرماه انجام دهید و کارهای روزانه خود را در یک دفتر یا ابزار یادداشت کنید.
مانند: بازرایابی محتوا – سئوی سایت – شبکههای اجتماعی – تبلیغات اینترنتی و…
اینکار شما را منظمتر میکند و میتوانید پیشرفتها و موفقیتهای خود را در اندازه های کوچکتر بررسی کنید.
هرکاری که انجام میدهید، آن را به عنوان یک موفقیت کوچک در نظر بگیرید.
6) وجه تمایز:
- چرا میخواهید وارد این بازار شوید؟
- آیا نیاز خاصی را میخواهید برطرف کنید؟
- با رقبای خود چه تفاوتهایی دارید؟
- چرا کاربران باید از شما خرید کنند؟
این سؤالات و پاسخ به آنها میتواند شما را در طراحی استراتژی و برنامه ریزی کمک کند. حتماً به آنها پاسخ دهید.
7) استفاده از سیستمهای CRM:
اگر بتوانید این سیستمها را به کسب وکار خود اضافه کنید، میتوانید فروش زیادی را به مشتریان فعلی خود داشته باشید.
CRM پل ارتباط بین شما و مشتریان شماست.
اگر مشتریان و کاربران زیادی دارید حتماً باید از نرمافزارهای CRM استفاده کنید.
این یک پیشنهاد نیست، بلکه یک ضرورت در بازاریابی اینترنتی است.
8) نظرسنجی از کاربران:
برنامههایی را برای آگاهی از نیاز کاربران و علایق آنان در سایت خود پیاده کنید.
نگران نباشید اگر کاربران احساس کنند که قصد کمک به آنان را دارید شما را همراهی میکنند.
9) قرار دادن بخش مقالات در سایت:
اگر کاربران بخواهند از تخصصهای شما باخبر شوند بهترین راه نوشتن پست وبلاگ در سایت است.
امروزه محتوا اهمیت زیادی پیدا کرده است. هر چیز که در اطراف شماست یک محتوا است.
نوشتن محتوای حرفهای کار راحتی نیست. اما اگر حرفهای آن را یاد بگیرید، میتوانید بهترین مقالات را بنویسید.
پیشنهاد خوب: برای نوشتن بهترین مقالات می توانید مقاله تولید محتوای الکترونیکی جذاب را مشاهده کنید.
10) سئوی سایت:
تمام بازاریابان اینترنتی به اهمیت سئو آگاهاند و میدانند که یکی از مهمترین عوامل موفقیت و فروش کسب وکارهای اینترنتی سئو است.
اگر سایت شما و برند شما دارای یک سئوی قوی باشد، شما میتوانید بر بازار خود حکمفرمانی کنید.
سئو مراحل زیادی دارد، مانند: سئوی داخلی سایت و سئوی خارجی سایت.
پیشنهاد ویژه: اگر دوست دارید بدانید سئو چیست؟ حتما مقالات ما در زمینه سئو را مشاهده کنید.
11) تجربه کاربری سایت:
کاربرپسند بودن و اینکه کاربر بتواند هرگونه اطلاعات را بهراحتی دریافت کند، باعث ایجاد یک حس دوستانه و اعتمادسازی در سایت شود.
باید درزمینه طراحی سایت و بهبود ارتباط با مشتری UX, بهتری را اجرا کنید.
اگر سایت شما ریسپانسیو باشد گوگل به آن اهمیت زیادی میدهد. چون اکثر کاربران با موبایل خود به اینترنت سر میزنند.
12) شبکههای اجتماعی:
حضور در شبکههای اجتماعی یک اصل در بازاریابی اینترنتی میباشد.
کاربران امروزه بالای 80 درصد وقت خود را در اینترنت بر روی شبکههای اجتماعی صرف میکنند.
نباید از این منبع غنی بهراحتی عبور کرد. بهتر است استراتژیهایی برای شبکههای اجتماعی خود در نظر بگیرید.
اکثر کاربران ایرانی در اینستاگرام و تلگرام فعالیت میکنند.
13) برند سازی اصولی:
شما حتی برای اینکه بتوانید در یک جامعه کوچک فروش داشته باشید، باید برای خود یک نام برند برگزینید.
برند سازی در یک ماه و یا 6 ماه رخ نمیدهد، بلکه یک کار درازمدت است.
البته اگر سرمایه کافی برای تبلیغات دارید، میتوانید این کار را سریعتر انجام دهید.
14) شعار برند و لوگوی شما:
حس برند ابتدا از نام برند شما و دامنه شما و لوگوی شما و همچنین شعار کسب وکار شما شروع میشود.
خوشبختانه میشود برخلاف نام برند شعار را در درازمدت تغییر داد.
15) ایمیل مارکتینگ:
امروزه گوشیهای موبایل و شبکههای اجتماعی جای ایمیل را گرفتهاند، ولی تخصص ایمیل مارکتینگ در جذب کاربر هدف و مشتریان شماست.
حتی اگر از هر 1000 کاربر شبکه اجتماعی فقط 50 نفر ایمیل خود را به شما بدهند، شما میتوانید فروش خوبی داشته باشید.
سیستمهای ایمیل مارکتینگ با دادن آمارهای مهم شما را در اهداف بازاریابی اینترنتی کمک میکند.
16) صفحه فرود در سایت:
صفحات فرود به بخش ایمیل مارکتینگ شما مربوط است. در این صفحات شما قصد دارید تا اطلاعاتی را از کاربر دریافت کنید.
صفحه فرود نقش مهمی نیز در افزایش فروش شما خواهند داشت.
با ساخت صفحات فرود متفاوت در سایت خود، میتوانید کاربران متفاوتی را به کسب وکار خود بیاورید و اطلاعات ریزتری را از نیازهای کاربران خود بهدست بیاورید.
برای شناخت با لندینگ پیج های حرفه ای و جذاب به صفحه ساخت صفحه فرود حرفه سر بزنید.
17) درگاههای پرداخت:
سایت شما باید حداقل یک درگاه پرداخت الکترونیکی داشته باشد و بهتر است که چند درگاه پرداخت داشته باشید تا کاربران با خیال راحت از سایت شما خرید کنند.
البته بهتر است شماره کارتهای بانکی خود رانیز در سایت قرار دهید تا اگر کاربری نسبت به پرداخت اینترنتی مشکل داشت با پرداخت کارت به کارت وجه خود را بپردازد.
درگاه پرداخت اینترنتی به 2 دسته تقسیم میشوند:
مستقیم: بدون واسط مستقیم به بانک وصل میشود.
غیرمستقیم یا واسط: به کمک سایتهای دیگر به بانکها وصل میشوند. مانند: زرین پال- جهان پی-تجارت پی – پارس پل و…
18) سیستم حسابداری:
شاید فکر کنید که کارمان اینترنتی است و نیازی به نرمافزارهای حسابداری نداریم.
ولی این کار نیز مانند کسب وکارهای دیگر به بررسی و تعیین هزینه و درآمد دارد.
فقط روش درآمد آن فرق دارد، ولی بعضی کارها در تمام سیستمها باید پیاده شود.
19) تبلیغات:
تبلیغات در هر کسب وکاری در اولویتهای بالا قرار دارد. بدون تبلیغات شما نمیتوانید بازار خود را گستردهتر کنید.
اگر پول کافی برای تبلیغات خود دارید میتوانید بهصورت آنلاین و آفلاین به فروش سریعتری دستیابید.
اما نکته مهم اینجاست که هیچوقت با ریسک هزینه زیادی را برای تبلیغات نپردازید.
ابتدا بازار کوچکی را ارزیابی و سنجش کنید، سپس برای تبلیغات هزینهبر سرمایهگذاری کنید.
20) گرفتن ای نماد:
اگر در مغازهای یا در فروشگاهی مجوز کسب وکار و گواهی را پشت میز فروشندگان دیدهاید، از این پس کاربران شما باید نماد الکترونیکی و نماد ستاد ساماندهی را در هدر و یا فوتر سایت شما ببینند؛ زیرا در اعتمادسازی سایت شما بسیار تأثیرگذار است.
برای گرفتن ای نماد حدود 30 تا 40 روز زمان نیاز است. زیرا اطلاعات زیادی را از شما خواهند گرفت. برای دریافت ای نماد به سایت ای نماد مراجعه کنید.
امیدوارم مطالب این مقاله به شما در رابطه با مهمترین نکات بازاریابی اینترنتی کمک کرده باشد.
bit.ly | gg.gg | tny.im | u.to | cutt.ly | v.gd | is.gd |