بازاریابیکسب و کار

برنامه‌ ریزی بازاریابی و فروش

برنامه‌ریزی بازاریابی و فروش مسلماً در ابتدای هر کسب‌وکاری باعث پیشرفت آن و به‌عنوان هدایت‌گر آن یکی از مهم‌ترین کارهای یک مدیر سایت و کسی که برای کسب‌وکار اینترنتی اقدام کرده است می‌باشد. طراحی یک برنامه فروش و بازاریابی برای پیشرفت در کسب‌وکار الزامی هست.

برنامه ریزی بازاریابی و فروش چیست

ترکیب یکسری از عملیات که در تمام سایت‌ها برای دستیابی به بیشترین مقدار فروش در نظر گرفته می‌شود.

عامل مهمی که می‌تواند شکست و یا موفقیت یک کسب‌وکار اینترنتی را رقم بزند.

انجام این عملیات در هر نوع کسب‌وکار اینترنتی و با در نظر گرفتن نوع کسب درآمد از اینترنت برای هر کسب‌وکاری تا حدودی متفاوت خواهد بود.

البته بیشترین تفاوتی که در اینترنت در مورد کسب‌وکارها وجود دارد, مربوط به نوع کاربران و نوع محصولات و نوع بهترین مدل بازاریابی برای آن کسب‌وکار هست.

برنامه بازاریابی و فروش برای کسب وکارهای اینترنتی

خیلی از مدیران سایت‌ها برای طراحی برنامه‌ریزی بازاریابی و فروش همیشه به دنبال بهترین روش‌های آن هستند.

که البته اگر بتوان این کار را با دقت زیاد انجام داد خوب هست ولی بهتر هست که در ابتدای کسب‌وکار زیاد به برنامه‌ریزی دقیق و خیلی حرفه‌ای رو نیاورند, علت آن را در مقاله دیگری که (لینک داخلی) هست کامل توضیح دادم, حتماً این مقاله را ببینید.

پیشنهاد من : حتما مطلب برنامه ریزی کسب و کار اینترنتی را بخوانید. واقعا نکات طلایی در این مقاله گفته شده است.

برنامه‌ریزی بازاریابی و فروش در کسب و کار

باید تا جایی که می‌توانید برنامه‌ریزی خود را ساده نگه‌دارید.

پیش به‌سوی دوره‌های بسیار حرفه‌ای برنامه‌ریزی که اصلاً ربطی به کسب‌وکار اینترنتی هم ندارند نروید زیرا تمام این برنامه‌ریزی‌ها برای کسب‌وکارهای آفلاین و سنتی طراحی گردیده است.

نکات کمی از آن‌ها را می‌توان در روش درآمدی کسب‌وکار اینترنتی انجام داد.

البته بودجه‌بندی هزینه‌ها و پیش‌بینی آینده تا حدودی می‌تواند موردنیاز باشد.

اما وقتی شما شروع به بازاریابی کسب‌وکار خود می‌کنید, تازه متوجه می‌شوید که اکثر روش‌های گفته‌شده در اینترنت فقط یکسری محتواهای تئوری و بی‌اثر در مدل کسب‌وکار اینترنتی نیست.

در این مقاله سعی می‌کنم مهم‌ترین نکاتی که می‌شود از بازار سنتی به سمت بازار آنلاین آورد را توضیح بدهم.

چگونه یک برنامه فروش اثر بخش بنویسیم

نوشتن برنامه فروش برای هر کسب‌وکاری جزو اولویت‌های اصلی هر کسب‌وکاری هست.

نوشتن برنامه فروش باید بعد از برنامه‌ریزی بازاریابی صورت بگیرد و برنامه‌ریزی بازاریابی باید بعد از استراتژی کسب‌وکار صورت گیرد.

پس ابتدا تعیین کنید که چه اهدافی را برای کسب‌وکار خود در نظر دارید.

استراتژی‌های فروش خود را تعیین کنید و برای آن بازاریابی انجام دهید.

سپس با روش‌هایی که توانایی فروش دارید سعی کنید یک برنامه فروش را با توجه به مهارت‌های فروش خود بنویسید.

برنامه فروش اثر بخش

نوشتن برنامه فروش نیازمند این است که شما مراحلی را در سایت خود انجام دهید تا افراد را علاقه‌مند به کسب‌وکار خود و محصولات خود کنید.

این مراحل از روش‌های جمع‌آوری اطلاعات کاربران شروع می‌شود و با طراحی سیستم‌های حفظ مشتری مانند نرم‌افزارهای CRM به پایان می‌رسد.

پیشنهاد من: حالا که تا اینجای مقاله اومدی، حتما بعدش مقاله برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی رو هم بخون.

بهترین روش‌های برنامه‌ریزی فروش در کسب و کارها

روش‌های برنامه‌ریزی فروش در اینترنت می‌شود گفت فرق زیادی با فروش در بازار سنتی دارد.

شما در کسب‌وکار سنتی کاملاً با مشتری یک رابطه رودررو و متقابل و مستقیم خواهید داشت, ولی در کسب‌وکارهای آنلاین این اتفاق خیلی کم پیش می‌آید.

یکی از بهترین راه‌ها برای برنامه‌ریزی فروش ایجاد کمپین‌های فروش در فواصل زمانی هست.

کمپین‌ها در بازاریابی حرف اول و آخر را می‌زنند.

اگر به دنبال بهترین روش برنامه‌ریزی فروش هستید به فکر ایجاد کمپین‌های سلسله وار و تبلیغاتی برای عرضه محصولات خود به کاربران باشید.

این روش‌ها که شامل جمع‌آوری اطلاعاتی مانند ایمیل و نام و همچنین اطلاعات دیگری نیز هست بیشترین کاربرد را در برنامه‌ریزی فروش خواهد داشت.

این موارد در کسب‌وکار اینترنتی به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با کل برنامه‌ریزی سنتی نخواهد بود و بیشترین تأثیر موفقیت در درآمد اینترنتی را شامل می‌شود.

شاید در ابتدا فکر کنید که این نکات چه ربطی به روش‌های فروش دارد.

ولی اگر از تمام کارشناسان بازاریابی اینترنتی بپرسید این نکته‌ها را مهم‌ترین عامل فروش و برنامه‌ریزی فروش در کسب‌وکار اینترنتی خواهند دانست.

با دانستن روش‌های جمع‌آوری این نکات شما می‌توانید تکنیک‌های فروش مختلفی را, در کسب‌وکار اینترنتی خود پیاده کنید.

حالا چگونه یک برنامه بازاریابی کامل بنویسیم؟

اما برنامه‌ریزی فروش قسمتی از کل برنامه‌ریزی هست و مهم‌تر از آن برنامه‌ریزی بازاریابی برای کسب‌وکار هست.

ابتدا باید برنامه‌ای برای جذب افراد علاقه‌مند به حوزه کاری خود کنید تا بعدازآن کاربران را وارد کمپین‌های فروش خود کنید.

در ادامه این مقاله نکات مهم برنامه‌ریزی بازاریابی را شرح خواهم داد.

برنامه‌ریزی بازاریابی

گام‌های مهم برای برنامه ریزی بازاریابی و فروش:

  • تعیین اهداف و استراتژی
  • توجه به موقعیت الآن خود نسبت به رقبا
  • توجه به بودجه خود در مقابل بودجه رقبا
  • توجه به نقاط ضعف و قوت خود و رقبا
  • برای چه مدت قصد دارید برنامه‌ریزی انجام دهید؟
  • برنامه خود را به کوتاه, میان و بلندمدت تقسیم کنید. البته خیلی سخت نگیرید.
  • برای چه مدت قصد دارید در بازار بمانید؟
  • انتخاب بازاری که قصد ورود به آن را دارید.
  • تبلیغات در رسانه‌ها به‌صورت رایگان و پولی برای جذب کاربران
  • انتخاب راه‌های ارتباطی برای شناخت نیاز کاربران و تعامل با آنان
  • انجام اقداماتی که فقط برای کاربران هدف خود باید انجام دهید. از بازاریابی گرفته تا آخرین مرحله یعنی فروش
  • تهیه ابزارهای بازاریابی که برای جذب کاربران به آن‌ها نیاز دارید.

نکته مهم: اگر در ابتدای کار خود هستید و تازه قصد شروع کسب‌وکار اینترنتی را دارید به شما توصیه می‌کنم تا مدتی که خودتان نتوانستید تمام مراحل کار خود را یاد بگیرید از فرد دیگری برای کمک به خود و استخدام افراد دیگر صرف‌نظر کنید.

نکته مهم: شاید برنامه ریزی بازاریابی و فروش کار راحت‌تری نسبت به اجرای آن دارد و علت اینکه به شما توصیه شدید در تمام مقالات مربوط به کسب‌وکار اینترنتی دارم همین هست که اگر یک برنامه سخت و کاملاً پیچیده و جزءبه‌جزء شرح داده را برای خود در نظر بگیرید, مطمئن باشید بعد از مدت کوتاهی نه‌تنها دیگر به برنامه خود رغبتی نشان نمی‌دهید بلکه حتی از کار خود نیز سرد و خسته خواهید شد.

اما به این معنا نیست که یک برنامه خیلی مختصر و سطحی برای کسب‌وکار خود طراحی کنید, بلکه باید یک بینش و نظر کلی در مورد آینده حوزه کاری خود داشته باشید و بر اساس آن تصمیم بگیرید.

خوشحالم از اینکه دوباره تونستم یک مقاله خوب در رابطه با برنامه‌ریزی بازاریابی و فروش برای شما تهیه کنم.

bit.ly tny.im v.ht is.gd shorturl.at v.gd alturl.com

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر
    مطلبتون خیلی جامع بود
    خیلی ازش استفاده کردم..امیدوارم به روند خوب خودتون ادامه بدید
    موفق باشید

  2. سلام مطلبتون خیلی جامع بود
    تا حالا همچین مطلب جامع و کاملی رو ندیدم
    شما خودتون کار بازاریابی و فروش انلاین و تبلیغات رو انجام میدید؟
    اگر انجام میدید خوشحال میشیم بتونیم با شما همکاری می کنیم
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا