
سئو و موتورهای جستجو امروزه به یک مدل بازاریابی ارزشمند تبدیل شده اند. مهمترین عامل قدرت در سئو ارزش ویژه لینک سازی خارجی هست.
ارزش ویژه لینک که یک بار بهطور عامیانه به آن “Link Equity” گفته میشود، یک عامل رتبهبندی موتور جستجو است که بر اساس این ایده است که لینکهای خاصی ارزش و اقتدار را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل میکنند.
این مقدار به عوامل مختلفی ازجمله اقتدار صفحه لینک دهنده، ارتباط موضوعی، وضعیت HTTP و موارد دیگر بستگی دارد.
لینکهایی که از قدرت بالایی برخوردارند یکی از سیگنالهای بسیاری است که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای تعیین رتبهبندی یک صفحه در SERP استفاده میکنند.
ارتباط ارزش لینک و PageRank
وقتی بسیاری از افراد به ارزش اعتبار لینک فکر میکنند، به PageRank نیز فکر میکنند.
PageRank اولین محاسبه الگوریتمی گوگل است که برای تعیین چگونگی رتبهبندی یک سایت استفاده میشود، اساساً بر اساس مشخصات بک لینک آن سایت.
که البته در حال حاضر پیج رنک گوگل دیگر در دسترس نیست.
PageRank دیگر تعیینکننده اصلی برای رتبهبندی یک سایت نیست.
اکنون فقط یکی از صدها فاکتور رتبهبندی گوگل است و اهمیت آن این روزها بسیار کمرنگ شده است.
تا حدی، ارزش خاص لینک را میتوان اینگونه درک کرد که چگونه جریان اعتبار رتبهبندی یک صفحه از یک لینک به لینک دیگر عبور میکند.
اگر یک صفحه بسیار معتبر به یک سایت کوچکتر لینک قوی داده باشد، میتوان آن را بهعنوان رأی اعتماد برای صفحه لینک دادهشده تفسیر کرد.
ممکن است در مورد یک تاکتیک منسوخشده در مورد SEO معروف به ” رنک پیج” شنیده باشید که در آن یک مالک سایت برای کنترل جریان اختیارات از صفحهای به صفحه، بهطور استراتژیک لینکهایی را ردوبدل میکند.
اگرچه این در شرایط مناسب میتواند تا حدی مؤثر باشد، اما استفاده نادرست از nofollow راهکاری است که هرگز توصیه نمیکنیم.
در عوض، بر بهبود معماری اطلاعات خود و اجرای یک استراتژی رتبهبندی صحیح تمرکز کنید.
ارزش قدرت لینک چگونه تعیین میشود؟
هر دو لینک داخلی و خارجی میتوانند ارزش لینک را تعیین کنند. در مورد تعیین اینکه آیا لینک اعتبار کافی را دارد، یکسری نکات را باید رعایت کنیم:
آیا لینک مرتبط هست
اگر از مقالهای در مورد چگونگی پخت دستورالعمل میرزاقاسمی خود به صفحهای درباره تعمیر لباسشویی سایت خود لینک میدهید، این لینک اصلاً مرتبط نیست و Google از این موضوع آگاه خواهد شد.
لینکهایی که مرتبط نیستند، بههیچوجه اعتبار و ارزش زیادی نداشته باشند.
آیا سایت لینک دهنده معتبر است؟
اگر بجای اینکه از یک سایت کوچک لینک بگیرید از یک سایت با دامنه و قدرت بالا لینک معتبر دریافت کنید، ارزش ویژه لینک را منتقل میکنند.
لینک فالوو هست؟
لینکهای نوفالوو به خزندههای موتور جستجو سیگنال میدهند که باید از آنها چشمپوشی کرد. آنها از ارزش لینک برخوردار نخواهند شد.
البته ممکن است در چند سال آینده حتی لینک نوفالو هم ارزشمند باشد. بااینحال، نوفالو بودن لینک، به این معنی نیست که دیگر هیچ ارزشی ندارد.
آیا لینک قابل خزیدن است؟
اگر یک صفحه خزندهها را از طریق پرونده robots.txt مسدود کند، به خزنده گفته میشود که آن را نادیده بگیرید و لینک ارزش عبور نمیکند.
بیشتر بخواید: بهترین روش های لینک دهی داخلی و خارجی برای سایت
لینک در صفحه کجاست؟
به لینکهایی که در پایین صفحه یا یک نوار کناری قرار دارند بهاندازه لینکهای موجود در متن محتوای صفحه وزن خاصی داده نمیشود.
معماری سایت به گوگل کمک میکند تا مشخص کند چه محتوایی برای بازدیدکنندگان بیشتر مفید است، بنابراین با منطق به آن نگاه کنید.
قصد بازدیدکننده هنگام بازدید از صفحه چیست و لینکها چگونه به آنها کمک میکنند تا به آن دسترسی پیدا کنند؟
این موضوع در بسیاری از سایتهای ایرانی انجام نمیشود. لینکها در حالتی در متن قرار میگیرند که فقط قانون لینک داخلی در سایت رعایت شده باشد.
وبمستر سایت لینک داخلی را فقط یک تکلیف میداند. درحالیکه لینک داخلی ارزش بسیار زیادی در ماندگاری کاربر دارد.
چند لینک در صفحه قرار دارد؟
اگر لینک به سایت شما یکی از صدها یا هزاران لینک باشد، ممکن است به همان اندازه ارزشمند نباشد، اگرچه هیچ قانون سخت و سریعی در مورد تعداد مطلوب لینکها در یک صفحه وجود ندارد.
اما هرچقدر تعداد لینک در یک صفحه کمتر باشد، اعتبار بیشتری بین لینکها پخش میشود.
فراتر از ارزش ویژه لینک، اگر لینک شما در میان بسیاری از افراد دیگر گم شود، بعید به نظر میرسد که کاربر آن را پیداکرده و کلیک کند و ارزش آن را حتی بیشتر کاهش دهد.
سعی کنید لینک شما درجایی قرار بگیرد که برای کاربر سریع امروزی قابل رؤیت باشد. میتوانید با تغییر رنگ در فونت و پسزمینه آن را متمایز کنید.
وضعیت HTTP صفحه لینک دادهشده چگونه است؟
صفحههایی که بهصورت 200 هدایت یا 301 تغییر مسیر دائمی برطرف میشوند، ارزش لینک خود را حفظ میکنند.
درحالیکه گوگل عنوان کرده است که همه هدایتها، ازجمله موقت 302، اکنون از PageRank عبور میکنند، اما استفاده از این صحبت گوگل باید خیلی هوشمندانه باشد.
سایر موتورهای جستجو ممکن است با آنها رفتار یکسانی نداشته باشند و فاکتورهایی فراتر از لینکها وجود دارد که باید هنگام برنامهریزی استراتژی رتبهبندی در نظر گرفته شود.
اما مهمترین و پرترافیکترین موتور جستجوی جهانی در حال حاضر این توصیه را به وبمستران سایت کرده است.
پیشنهاد جذاب با یک مطلب عالی: بهترین استراتژی های لینک سازی دخلی
ارزش و اعتبار لینکهای داخلی و خارجی
تفاوت بین لینکهای خارجی و داخلی:
لینکهای خارجی، لینکهایی هستند که از یک دامنه دیگر (وبسایت خارجی) به یک صفحه در وبسایت شما هدایت میشوند. بهعنوانمثال، seoshtab.com در حال لینک دادن به seoshetab.ir است.
لینکهای داخلی، لینکهایی هستند که به صفحات داخل وبسایت شما اشاره میکنند. بهعنوانمثال، seoshetab.ir/seo در حال لینک دادن به seoshetab.ir/link است.
چگونه میتوان اعتبار لینک را تعیین کرد؟
ارزش لینک و تأثیر بالقوهای که میتواند در رتبهبندی موتورهای جستجو داشته باشد، فقط با توجه به اینکه یک لینک چقدر دارای اعتبار است یا نه، تعیین نمیشود.
لینکهای خارجی سایتهای مهم و قوی تأثیر بیشتری نسبت به لینکهای داخلی دارند.
لینکها از دامنههای مرتبط به حوزه شما از لینکهای سایتهایی که قبلاً به شما لینک دادهاند بسیار با ارزشتر هستند.
لینکها با استفاده از انکرتکست مربوطه میتوانند قدرت را بر روی کلمات کلیدی بیشتری منتقل کنند. انکرتکست همچنان یک فاکتور بسیار مهم است. اما باید مراقب باشید و مشخصات طبیعی بک لینک را حفظ کنید.
لینکهای سایتهای باارزش بالا و معتبر مهمتر از لینکهایی هستند که از سایتهای کمارزش جدید دریافت میشوند.
لینکهای داخل محتوا ارزش بیشتری نسبت به لینکهای داخل فوتر یا سایدبار دارند.
یک صفحه حاوی تعداد زیادی لینک ارزش کمتری به ازای هر لینک دارد.
حتما این مطلب را مطالعه کنید: اهمیت لینکهای داخلی و تاثیر آن بر افزایش قدرت سایت
چگونه تأثیر و ارزش و اعتبار لینک را سریعتر متوجه شویم؟
لینکهای فالو و نوفالو را بررسی کنید
لینکهایی که از برچسب nofollow استفاده میکنند توسط موتورهای جستجو خزیده یا “دنبال نمیشوند”. اینها از ارزش لینک عبور نخواهند کرد.
ارتباط لینک با موضوع مربوطه
اگر من از صفحهای درباره نکات مربوط به آموزش سئو و لینک سازی به وبسایتی درباره تعمیر ماشین لباسشویی لینک دهم، هیچ ارزشی منتقل نخواهد شد.
احتمالاً یک لینک پولی بیکیفیت خریداریشده است. سعی کنید حتماً از خرید و یا دریافت این نوع لینکها پرهیز کنید.
Google ارتباطات را بیش از هر زمان دیگری درک میکند، بنابراین لازم است بدانید که لینکها فقط درصورتیکه اهمیت پیدا میکنند که برای شخص واقعی کاربرد داشته باشند.
اگر صفحه ایندکس شود
اگر وبسایت شما از صفحه وب لینک دادهشده است که در فهرست گوگل نیست، احتمالاً از لینک بهرهمند نخواهید شد.
به دلایل مختلف صفحه ممکن است در فهرست گوگل نباشد. حتماً در سورس سایت بررسی کنید که ایندکس هست یا نوایندکس؟!
اگر صفحه وب سایتی برای ربات قابل رؤیت نباشد، گوگل تصمیم میگیرد صفحه وب را از فهرست خود حذف کند.
قدرت کلی صفحه لینک دهنده و وبسایت لینک دهنده
لینک از وبسایت خبری بزرگ با ترافیک بسیار زیاد روزانه مطمئناً وزن بیشتری نسبت به لینک یک سایت مجلهای معمولی برای سایت شما خواهد داشت.
یک مطلب کاربردی برای شما: بهترین روشهای لینک دهی خارجی و داخلی در پست
چگونه ارزش لینک را بررسی کنیم؟
تعدادی ابزار رایگان و پولی وجود دارد که میتوانید با استفاده از آنها تخمینی از لینک و ارتباط با وبسایت خود بسنجید.
Majestic، aHrefs و Moz از محبوبترین ابزارهایی هستند که به قدرت و اعتماد یک وبسایت برای لینک امتیاز میدهند.
میتوانید از سایتهایی که بهصورت اشتراکی اکانت پولی این سایتها را در اختیار دارند، برای دریافت این گزارشات استفاده کنید.
آیا ممکن هست که اعتبار لینک را از دست بدهم؟
لینکهای شکسته داخلی را پیدا کنید
میتوانید با ابزاری مانند Screaming Frog SEO Spider این اطلاعات را بیابید. این ابزار حرفهای URL مشخصی را خزیده و وضعیت هر لینکی را که پیدا میکند گزارش میدهد.
آدرسهای قدیمی URL را برطرف کنید
اگر قبلاً آدرس URL یک صفحه را تغییر دادهاید، ممکن است وب سایتهای دیگری باشند که هنوز به آن صفحه لینک میشوند.
شما میتوانید با استفاده از گزارش Majestic’s Top Pages همه صفحات وبسایت خود را که دارای لینکهایی از سایتهای خارجی هستند و به آنها اشاره دارند، پیدا کنید.
اگر صفحههایی با وضعیت خطای 4xx در گزارش وجود دارد، بهتر است 301 تغییر مسیر به مکان مناسب ایجاد کنید یا با صاحبان وبسایت تماس بگیرید تا از آنها بخواهند لینکهای خراب خود را برطرف کنند.
روش خوب دیگر برای یافتن صفحات خطای 404 مراجعه به گزارش خطاهای خزیدن کنسول جستجوی گوگل برای وبسایت شما است.
چگونه ارزش لینک را بیشتر کنیم؟
استفاده از لینکهای داخلی
Google توجه زیادی به لینکهای داخلی وبسایت شما دارد. این نشاندهنده این است که هنگام مرور وبسایت خود، صفحههایی را برای ارجاع کاربران خود انتخاب میکنید.
اگر یک صفحه خدمات باارزش بالا دارید که میخواهید در نتایج جستجو به خوبی نشان داده شود، احتمالاً ایده خوبی است که آن صفحه را در منوی وبسایت خود بگنجانید یا راهی برای افزایش تعداد لینکهای داخلی اشاره به آن صفحه پیدا کنید.
Screaming Frog ابزاری عالی برای ایجاد حس لینکهای داخلی با اشاره به یک صفحه خاص و متن لنگر مورداستفاده برای آن لینکها است.
tinyurl.com | is.gd | bit.ly | u.to | v.ht |
سلام وقت شما بخیر
جناب برارخانی یک سوال داشتم اگر ما بخوایم یک کاری کنیم که با انتشار یک مطلب ،ربات گوگل بیاد و کل سایت رو دوباره خزش کنه چیکار باید کنیم؟
خیلی ممنون میشم جواب بدید؟
سلام وقت شما بخیر
ما فرض می کنیم که سایت شما یک سایت تازه هست…که احتمالش با صحبت شما خیلی نزدیک هست.
یکی از بهترین کارها توی دو قسمت خلاصه میشه.
1- سعی کنید تو سایدبار سایت به دسته ها لینک بدید
2- سعی کنید تو محتوا هم به دسته ها لینک بدید
یک موضوع دیگه هم هست..دقت کنید که نرخ خزش سایت شما در ابتدا کم هست…به مرور زیاد میشه…دقت کنید تو سرچ کنسول که خطاهای 301 زیاد و 404 نرخ خزش سایت شما رو پر نکنند.
موفق باشید.
سلام وقتتون بخیر
منظور از ارزش ویژه یک لینک چیه؟ من کامل متوجه نشدم.
اگر میشه یکم راحت تر توضیح بدید
ما تازه کار هستیم.
سلام وقت شما بخیر
ببینید هر لینکی یک قدرتی داره و یکسری مسائل باعث میشه تا هر لینک بنا به دلایلی یا دقرتش کم باشه یا قدرتش بیشتر باشه.
چه لینک داخلی باشه و چه لینک خارجی
سایتهایی که قدرت بالاتری دارن و رتبه های بالاتری دارن سعی می کنند تا ارزش لینک خودشون رو بالاتر ببرن تا بتونن رقبا رو به کمک این روش کنار بزنند.
در این مطلب هدف ما لینک خارجی بود و مواردی که تعیین کننده قدرت یک لینک هست رو معرفی کردیم.
شما هم باید در زمانی که یک لینک خارجی دریافت می کنید این موارد رو حتما بررسی کنید.
موفق باشید