
طراحی پلن وب سایت بسیار دشوارتر از آن چیزی است که محصول نهایی نشان میدهد.
در واقع، فرآیند واقعی پشتصحنه داستان متفاوتی را بیان میکند، زیرا اغلب یک تیم کامل برای ساختن یک وب سایت کامل نیاز است و محصول نهایی ممکن است کمی (یا بسیار) متفاوت از ایده اولیه باشد.
این به این دلیل است که خلق چیزی از هیچ، معمولاً به این معنی است که در ابتدا میتوانید تقریباً هر کاری را انجام دهید.
این نوع آزادی میتواند در مورد طوفان فکری چیز خوبی باشد، اما در هنگام تلاش برای انجام کاری نیز میتواند چیز بدی باشد.
برای کمک به شما در طراحی سایت جذاب خود، در اینجا چند چیز وجود دارد که باید به دقت برنامهریزی کنید.
مهمترین عوامل در طراحی پلن وب سایت
1. مشتریان
باید به خاطر داشته باشید که مهمترین بخش وب سایت شما هیچ ربطی به شما ندارد. همه چیز به مشتریان ارزشمند شما مربوط میشود.
دانستن آنچه آنها میخواهند و نیاز دارند، کلید مهمی است که باید قبل از ایجاد وب سایت خود در نظر بگیرید.
2. برند
نام تجاری داستان اصلی وب سایت شما است. اگر فونت، تم طراحی یا سبک خاصی با داستان برند شما مطابقت ندارد، فوراً آن را کنار بگذارید.
شناخت هویت خود بهعنوان یک برند و داشتن دیدگاهی خاص از هدف آن، تضمین میکند که وب سایتهای شما بهتنهایی بایستند.
3. محتوا
چه نوع محتوایی را میخواهید در وب سایت خود قرار دهید؟ آیا میخواهید یک ویدیو یا حتی یک اینفوگرافیک را ترکیب کنید؟ آیا شما یک وبلاگ مینویسید؟
تمام انواع محتوای ممکن را که میخواهید قبل از کار بر روی وب سایت خود اضافه کنید، فهرست کنید.
با انجام این کار، بلوکهای ساختمانی سایت شما حتی قبل از شروع ساختوساز واقعی در جای خود قرار دارند.
4. تصاویر
این بار به این فکر کنید که چه نوع تصاویری برای وب سایت خود میخواهید. آیا از تصاویر تولیدشده در گوگل استفاده خواهید کرد یا تصاویر زنده؟
برای تکمیل وب سایت خود به چه تصاویر خاصی نیاز دارید؟ از قبل به این موارد فکر کنید تا همیشه آماده باشید.
5. صفحات
طراحی وب سایت دارای یک صفحه اصلی و تعداد زیادی صفحه فرعی دیگر است، که همگی حول آن میچرخند.
بااینحال، با ساختن کل محتوا در یک صفحه که بینندگان میتوانند در آن حرکت کنند، میتوانید کمی غیر جذاب نیز باشید.
با فکر کردن به نیازهای اساسی وب سایت خود شروع کنید.
به عنوان مثال، آیا به صفحه تماس با ما جداگانه نیاز دارید یا میخواهید این اطلاعات را به صفحه درباره ما اضافه کنید؟
6. اجتماعی شما
این روزها، هر کاری که باید به صورت آنلاین انجام شود، تقریباً همیشه حول محور رسانههای اجتماعی میچرخد.
بنابراین سؤال این است که چگونه میخواهید آنچه را که در حساب توییتر و صفحه اینستاگرام خود اتفاق میافتد با آنچه در وبسایت شما اتفاق میافتد یکپارچه کنید؟
برنامهریزی دقیق کارهایی را که میتوانید انجام دهید را محدود نمیکند، بلکه در عوض به شما کمک میکند تا روی چیزهای مهم تمرکز کنید و به شما امکان میدهد بهترین سایت ممکن را ایجاد کنید.
با وجود نرمافزارهای رایگان و ساده طراحی سایت و پلتفرمهای مدیریت محتوای آنلاین مانند وردپرس، ایجاد یک وب سایت جدید آسانتر از همیشه میشود.
پیشنهاد ما دیدن مقاله سایت ساز یا وردپرس هست، تا بدانید کدام را برای طراحی سایت انتخاب کنید.
تنها در پنج دقیقه و چند کلیک، میتوانید یک وب سایت کار از خانه داشته باشید.
بااینحال، اگر هدف شما داشتن وب سایتی است که کاربران و علاقهمندان را جذب کند، نمیتوانید به سادگی یک وب سایت با هم بسازید و انتظار موفقیت داشته باشید.
برنامهریزی و پلن یک وب سایت به اندازه ایجاد یک وب سایت مهم است
برای اطمینان از اینکه هیچ مرحله مهمی را در ساخت وب سایت خود از دست ندهید، نمونه PLAN را دنبال کنید.
میانبری برای ایجاد یک حضور در وب که به شما کمک میکند به اهداف تجاری خود برسید.
آنچه P.L.A.N مخفف آن است
برای کمک به درک اینکه وب سایت شما به چه چیزی نیاز دارد، از P.L.A.N استفاده کنید. مخفف:
آمادهسازی (Prepare)
مخاطبان هدف، لحن مناسب وبسایت و اهداف خود را مشخص کنید.
محوطهسازی (Landscape)
به نحوه عملکرد وب سایت خود فکر کنید. به طور دقیقتر، سایت شما باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
زیباییشناسی (Aesthetics)
نحوه ظاهر و احساس وب سایت شما به همان اندازه مهم است که چه کاری میتواند انجام دهد.
به رنگها و تصاویری که در سایت خود میخواهید و اینکه سایت شما در مقایسه با رقبای شما چگونه است فکر کنید.
ناوبری (Navigation)
مهم است که برنامهریزی کنید که چگونه میخواهید مخاطبان شما از طریق وب سایت شما هدایت شوند.
با فکر کردن به صفحات موردنیاز و نحوه قرار دادن آنها، به اطمینان از تجربه بازدیدکنندگان خوب در مراحل اولیه کمک خواهید کرد.
نحوه استفاده از P.L.A.N. سایت اینترنتی
آماده سازی (PREPARE):
قبل از اینکه به صورت آنلاین برای خرید نام دامنه و میزبانی وب خود برای ساخت سایت خود اقدام کنید، به یک برنامه نیاز دارید.
طرح کسبوکار خود را بررسی کنید تا به شما در انجام این مراحل کمک کند:
مشخص کنید که بازار هدف شما چه کسی است.
به این فکر کنید که محتملترین خریدار چیزی که میفروشید چه کسانی هستند و بهترین راه برای صحبت با آنها چیست.
به هدف وب سایت خود برسید.
هدف شما شامل کارهایی است که میخواهید وبسایت برای شما انجام دهد و اینکه آیا میخواهید سرنخ ایجاد کنید، محصولات بفروشید یا شاید به عنوان یک بروشور آنلاین کار کنید.
اطلاعات مورد نیاز خود را در سایت جمعآوری کنید تا به هدف خود برسید.
اطلاعات خود را بر اساس بازار هدف خود سازماندهی کنید، و اینکه چگونه فکر میکنید بهترین راه برای ارائه آن اطلاعات به مشتریان است.
در برخی موارد، لحن رسمی یا تجاری خواهد بود، و سایر ارائهها نیاز به ظاهری معمولی – و شاید عجیبوغریب- دارند.
چشمانداز (LANDSCAPE):
تعیین “چشمانداز” وبسایت شما اساساً شناسایی ویژگیهای لازم و مطلوب وب سایت برای دستیابی به اهداف وبسایت شما است.
برای این کار باید به اهداف وب سایت خود در مرحله قبل مراجعه کنید.
بهعنوان مثال، اگر میخواهید محصولاتی را بفروشید، به ویژگی پردازش کارت اعتباری و سبد خرید نیاز دارید.
ویژگیهایی که باید در نظر گرفت عبارتاند از:
- دستور برای ساخت لیست ایمیل
- راهاندازی بخش فروشگاه تجارت الکترونیکی شامل سبد خرید و پردازش پرداخت
- گالری عکس یا ویدیو
- وبلاگ
- اگر مشتریانی را در سایت خود میبینید، بررسی نقشه و مسیرهای حرکت آنها
- صفحه تماس یا اطلاعات از جمله ساعات کاری شما
- پیوندهای رسانههای اجتماعی و دکمههای اشتراکگذاری
- سؤالات متداول (سؤالات متداول)
- صفحه توصیه و قوانین
نه تنها میخواهید به ویژگیهای فرانتاند فکر کنید، بلکه باید به ویژگیهای بکاند مانند موارد زیر نیز فکر کنید:
- سیستمهای بازاریابی یکپارچه مانند بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)
- اقدامات امنیتی، مانند گواهی SSL برای کمک به بازدیدکنندگان شما احساس امنیت
- ذخیرهسازی برای کمک به بارگذاری سریعتر صفحات وب شما
شما لزوماً به همه ویژگیهای فوق نیاز ندارید. باز هم، باید بازار و اهداف خود را برای سایت در تعیین آنچه موردنیاز است، در نظر بگیرید.
زیباییشناسی (AESTHETICS):
زیباییشناسی طراحی، یا ظاهر سایت شما، بخش مهمی از فرآیند ایجاد و طراحی وب سایت موفق است.
خوشبختانه، اکثر میزبانهای وب، قالبها و سیستمهای مدیریت محتوا را ارائه میدهند که دارای قالببندی هستند تا این بخش آسان شود.
نحوه تصمیمگیری در مورد شکل و طراحی پلن وب سایت:
به جایی که تصمیم گرفتید بازار شما باشد فکر کنید.
به جمعیتشناسی آنها فکر کنید. ممکن است صاحبان کسبوکار مشتری شما باشند و کاربران معمولی با سایت شما کاری نداشته باشند.
مهم است که لحن سایت خود را با بازار خود مطابقت دهید.
به عنوان مثال، اگر قصد دارید در یک بازار B2B تجارت کنید، از طرحها و رنگهای شاد و کودکانه برای سایت خودتان استفاده نکنید.
سایت خود را برای خواندن آسان کنید
به طور کلی، خواندن فونت سفید روی پسزمینه سیاه دشوارتر از سیاه روی سفید است.
همچنین سبک فونت را در نظر بگیرید. به خطوط اصلی که همه مرورگرها میتوانند به خواننده منتقل کنند، پایبند باشید.
از تصاویر استفاده کنید
زیرا به قول قدیمیها، یک تصویر هزاران کلمه را بیان میکند. تحقیقات نشان میدهد که خوانندگان به سمت محتوای بصری کشیده میشوند.
اما شما باید گرافیک باکیفیتی را انتخاب کنید که محتوا و پیام شما را افزایش دهد و از تصاویر نامفهوم استفاده نکنید.
میتوانید عکسهای خود را بگیرید یا گزینههای عکس رایگان و کمهزینه به صورت آنلاین در دسترس هستند.
اگر برنامه عالی برای ویرایش عکس ندارید، میتوانید از یکی از گزینههای ویرایش گرافیک آنلاین رایگان و کمهزینه مانند Canva استفاده کنید.
درست مانند روزنامههای چاپی، محتوای بالای صفحه همان اصلی و ترغیبکننده است.
شما بهترین اطلاعات خود را میخواهید، اطلاعاتی که بازدیدکنندگان به سایت شما آمدهاند، جلو و مرکز صفحهنمایش شما را پیدا کنند.
بسیاری از وب سایتهای دیگر وجود دارند که بازدیدکنندگان شما میتوانند درصورتیکه آنچه را که میخواهند در وبسایت شما پیدا نکردند، از آنها بازدید کنند.
شما باید این موضوع را برای هر صفحه از وب سایت خود در نظر داشته باشید.
از مجبور کردن بازدیدکنندگان خود به پایین رفتن برای دریافت اطلاعات موردنظر خودداری کنید.
از طراحی واکنش گرا استفاده کنید
طراحی ریسپانسیو به صفحات وب اجازه میدهد تا به فرمتی ترجمه شوند که در دستگاههای تلفن همراه مانند تلفنهای هوشمند و تبلت های متصل قابل مشاهده باشد.
اگر به طور تصادفی در مورد نحوه ایجاد یک سبک بصری برای وبسایت خود برخورد کردید، به وب سایتهای رقبای خود بروید تا ببینید آنها چگونه این کار را انجام میدهند.
شما ایدههایی در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید، و همچنین آنچه که میتوانید بهترین انجام دهید را دریافت خواهید کرد.
شما نمیخواهید کپی یا سرقت ادبی کنید. شما به سادگی میخواهید در مورد رنگها، فونتها و مضامین مورد استفاده برای ایجاد فضایی برای بازدیدکنندگان خود بیاموزید.
ناوبری (NAVIGATION):
پیمایش وبسایت روشی است که صفحات وب سایت و پیوندها سازماندهی میشوند.
تعریف ساختار ناوبری قبل از ساختن برای طراحی سایتی که استفاده از آن برای بازدیدکنندگان آسان باشد و آنچه را که میخواهند پیدا کنند، بسیار مهم است.
چگونه ناوبری سایت را طراحی کنیم؟
از یک تکه کاغذ برای ترسیم نقشه مکان خود استفاده کنید. در بالا، صفحه اصلی یا صفحه بالای سایت خود را خواهید داشت.
این صفحهای است که URL دامنه شما (www.yourbusiness.com) به آن اشاره خواهد کرد.
فهرستی از صفحاتی که میدانید به آنها نیاز دارید، مانند «درباره» و «تماس» درست در زیر صفحه اصلی شما.
اگر سبد خرید یا تسویه حساب دارید، این ویژگی به آن سطح نیز منتقل میشود.
دسته بندیهای اصلی سایت خود را درست در زیر صفحه اصلی خود فهرست کنید. در همان سطح درباره و تماس.
بهعنوان مثال، اگر یک فروشگاه آشپزی دارید، دستههای اصلی شما ممکن است «دیگ و ماهیتابه»، «ابزار آشپزخانه» و «دستور پخت» باشد.
زیر دستههای اصلی خود، زیرمجموعههای خود را فهرست کنید.
با استفاده مجدد از مثال فروشگاه آشپزی، در زیر “ظروف” ممکن است “چاقو”، “ابزار سرو” یا سایر موارد در آن دسته داشته باشید.
در بخش “ابزار آشپزخانه”، ممکن است تجهیزاتی مانند “Crockpots”، “Spiralizer” و “Mixers” داشته باشید.
هنگامیکه تمام صفحات موردنیاز خود را شناختید، تصمیم بگیرید که چگونه میتوانید دسترسی آن صفحات را برای کاربر آسان کنید.
اکثر سایتها دارای یک منوی بالا و/یا کناری هستند که در هر صفحه ظاهر میشود.
منوهای بالا معمولاً فضای محدودتری نسبت به منوهای جانبی دارند، بنابراین شما معمولاً فقط میخواهید صفحات اصلی خود (خانه، درباره، تماس) و احتمالاً پیوندهای صفحه دستههای برتر را در بالا قرار دهید.
یکی از گزینهها این است که از منوی بالا یک منوی کشویی داشته باشید.
به مثال فروشگاه آشپزی برگردیم، زمانی که شخصی روی دسته اصلی “ابزار” در منوی بالا قرار گرفت، یک لیست کشویی از زیر شاخهها، “چاقوها” و “ابزارهای سرویس” ظاهر میشود.
با استفاده از افکت تودرتو میتوانید با منوهای جانبی به این مهم دست یابید، با کلیک بر روی دسته اصلی، لیست زیرمجموعههای زیر آن باز میشود.
یک کادر جستجو در وبسایت خود برای بازدیدکنندهای که در یافتن آنچه میخواهد مشکل دارد، قرار دهید.
همهچیز را کنار هم بگذارید
پس از تکمیل P.L.A.N. سپس شما آماده هستید تا به مرحله طراحی سایت بروید.
این کار با خرید یک نام دامنه و میزبانی وب شروع میشود، سپس موضوعی را انتخاب میکنید که متناسب با لحن شما باشد و تمام ویژگیهایی را که میخواهید شامل شود ارائه میدهد.
هنگامیکه سایت شما ایجاد شد، مطمئن شوید که همه صفحات و گرافیکها بهدرستی بارگیری میشوند. مدلهای خود را تست کنید تا مطمئن شوید که کار میکنند.
پیشنمایش و استفاده از سایت خود را در مرورگرهای مختلف (Chrome، Firefox، Edge، Safari) و همچنین در دستگاههای تلفن همراه (تلفنهای هوشمند و تبلت) در نظر بگیرید تا مطمئن شوید همه عناصر قابل مشاهده و کار میکنند.
برای دریافت خدمات طراحی سایت در ساری می توانید با مجموعه سئو شتاب در ارتباط باشید.